Shimano Stradic FM 2023

Minden címke 301


Mutasd az összes cikket...

Mindannyian tudjuk, hogy aki Shimano orsóval kezdett el horgászni, az már nem is akar többé mást kipróbálni. A Shimano már a 90-es évek óta olyan színvonalon gyártja a termékeit, hogy a versenytársak mindig egy lépéssel mögötte vannak. Természetesen minden nagy gyártónak megvannak az elképesztő megoldásokat felvonultató darabjai, amikkel időnként még a Shimanot is megszorongatják. A végén viszont általában mégis ő nyer.

Nagyjából megegyeznek a vélemények arról, hogy a Shimano Stradic az a sorozat, ahonnan már valóban elkezdhetünk Shimano pergető orsókról beszélni. Nyilván az alatta lévő típusok is tökéletesen használhatóak, de a komoly újításokat innentől kezdi belepakolni a Shimano az orsóiba. A Stradic a magasabb minőségű modellekéhez hasonló műszaki jellemzőkkel rendelkezik, de azoktól olcsóbb. Valószínűleg emiatt örvend szerte a világon tartós népszerűségnek. De vajon milyen lett a 2023-as Stradic?

  • stradic

Az előző sorozat hófehér csomagolását felváltotta egy szürke színű doboz. Az új Stradic már ebben kapott helyet, a belső kialakításnak köszönhetően pedig biztonságosan rögzül. Az orsó eltávolított hajtókarral érkezik, az okosan meghajtott karton betétek biztosítják az elemek stabil elhelyezkedését.

Maga az orsó első pillantásra nehezen megkülönböztethető az elődjeitől. A összehasonlítás során néha azt sem tudtam hirtelen, melyik van a kezemben. (Vannak ugyan egyértelmű eltérések, de erről majd később.) Valójában viszont minél tovább nézegettem, annál több különbséget fedeztem fel köztük. Nem látványos, nagy újításra kell gondolni, inkább apró, műszaki szempontból nem annyira jelentős változásokra. A dob világosabb lett, némely ezüst színű betét eltérő formájú vagy méretű, de semmi komoly. Egyébként valamiért a ’V’ alak lett a domináns forma, a legtöbb új dizájnelem ezt követi. Még az új zsinórklipsz is egy lefelé mutató háromszög lett.

  • hajtokar

A hajtókar csekély változtatáson ment át - továbbra is átszerelhető mindkét oldalra.

 

  • fekcsillag

A fékcsillagok alig különböznek

 

Kézbe véve az orsót, az hozza a szokásos Stradic érzetet. A súly nem változott, a futás még az előzőnél is simább. Ütést, rázkódást, remegést még a legnagyobb lendülettel meghajtva sem érezhetünk. (Ez nem véletlen, ennek az okáról majd később.) Rövid vizsgálódás után felfedezhetjük az egyik leglényegesebb külső változást. Ez nem más, mint a zsinórvezető görgő alatt található műanyag terelő lapka.

  • antitwist

Ennek a szerepe annyi, hogy a zsinórt folyamatosan feszesen tartsa, ráadásul a dobás során keletkező kisebb hurkokat, csomókat is képes kiegyenesíteni. Legalábbis a gyártó szerint. Ez az alkatrész kifejezetten monofil vagy fluorocarbon zsinór használatánál ajánlott, abból is maximum 0.50-es átmérőig. Ebből következik, hogy szükség esetén könnyedén eltávolítható, de én biztosan fent hagynám még fonott zsinórral is. Ha a zsinórfektetés valóban drámaian javul tőle, akkor fonottnál sem árthat. Egyébként ez a megoldás a Shimano Stella 2022-es típusában debütált, tőle kapta meg a Stradic is.

  • uszony

A zsinórfeszítő uszony

 

  • dob

Balra az új, jobbra az előző – jól látható a rés

 

A fékcsillag és a dob közötti perem eltűnt, pontosabban megváltozott. Ez egy igen fontos alkatrész, ugyanis ez akadályozza meg a szennyeződés bejutását elölről. Ezt az új dobnál is megtaláljuk, de inkább befelé, a tengely irányába lapították. Ezáltal a funkcióját továbbra is ellátja, de a mérete kisebb lett.

  • doboz

Az áttétel és ezáltal a behúzás egy kicsit csökkent

 

TOVÁBBFEJLESZTETT MŰSZAKI MEGOLDÁSOK

Elérkeztünk a leglényegesebb ponthoz. Az alig eltérő külső ellenére az orsó belső szerkezete komoly változtatáson ment át. Az orsó több olyan újítást is hordoz, amelyet eddig csak a magasabb kategóriás társaiban találhattunk meg. Az alábbi, három legfontosabb újítás mind a Stella 2022-es típusában mutatkozott be elsőként.

  • xross
  • infcross

Az egyik legjelentősebb fejlesztés az INFINITY XROSS technológia. Ez egy új típusú fogaskerék-rendszer, ami jóval erősebb hajtómű-konstrukciót kínál, és még komoly igénybevétel esetén is nagyobb tartósságot biztosít. Ezt a fogazat felületének megnövelésével érték el, ennek köszönhetően a terhelés egyenletesebben oszlik el rajta. Magyarul az orsó sokkal erősebb lett.

  • drive
  • infdrive

A következő finomítás a hajtásban található. Ennek köszönhető a fentebb említett könnyű, sima futás. Az orsó az INFINITY DRIVE technológiának köszönhetően a meglepően könnyed tekerés ellenére is nagy teljesítményt produkál. A hajtómű rendszerben megszűnt minden érintkezés a fogaskerék és a főtengely között, illetve az utóbbi egy csúszásgátló bevonatot is kapott. Leegyszerűsítve - sokkal simább futás mellett még nagyobb az erőátvitel.

  • dura

A fék sem maradt a régi. A DURACROSS megoldás ötvözi a filc és a karbon lamellák előnyeit. Már az előző Stradic is nagyszerű fékrendszert kapott, de komoly fékerővel történő fárasztás közben nem volt ritka a lamellák beégése. Az új megoldás ennek az esélyét jelentősen csökkenti, azonos mértékű funkcionalitás mellett. Röviden, egy nagyon pontos és tartós féket kapunk.

  • fek

A fék is tovább lett gondolva (jobbra az új)

 

ÖSSZEGZÉS

Ebbe a típusba továbbra is nehéz belekötni. A Shimano Stradic eddig is a minőségi divízió megfizethető modellje volt. Az idei újításokkal azonban még előrébb lépett a ranglistán. Talán nem véletlen, hogy a 2023-as ICAST ”Legjobb édesvízi orsó” kategóriájának győztese lett

Jó hír továbbá, hogy a Shimano a termék árát még az újítások ellenére sem pozícionálta irreális szegmensbe. Az ismert jelenség szerintem ezek után sem változik: aki shimanós lett, az továbbra is shimanós marad.

  • stradic 91

Stradic - 1991

Címkék : shimano, stradic