5+1 érv a fluorocarbon előke használata mellett

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...
  • fc nyito

Van, aki el sem tudja képzelni a pergetést enélkül, mások szerint viszont fölösleges. Egyesek felszerelésének állandó eleme, de olyan is akad, aki még sosem próbálta. A tengerentúlon az is teljesen általános, hogy az orsót teljes egészében fluorocarbonnal töltik fel és főzsinórként alkalmazzák. Itthon ugyanakkor még előkeként sem mindenki használja. Egy biztos: a fluorocarbon előke használata mellett jónéhány érv szól. Az alábbiakban összegyűjtöttük az 5+1 általunk legfontosabbnak tartott indokot. Nézzük, mi szól a „láthatatlan” zsinór mellett:

1. Nyúlik

• fc 2

Minimális nyúlása még a legvastagabbnak is van

A pergetés során használt fonott zsinórok nyúlása gyakorlatilag elhanyagolható. Ez még a legolcsóbb típusokra is igaz. Szakmailag rendkívül előnyös ez, hiszen a boton keresztül mindent közvetít a horgász számára abból, ami lent a csalijával történik. A legkisebb kapást, ütést is érezhetjük és lehetőségünk van reagálni, ami a sikeres akasztás kulcsa. Ami viszont a fonott zsinór előnye, az egyszerre a hátránya is. A nulla %-os nyúlás ugyanis egyáltalán nem tolerálja a hibákat. Akár a hal, akár a horgász tesz hirtelen mozdulatot, könnyen szakadás lehet a vége. Odaveszhet a kedvenc csalink vagy akár életünk hala is. A főzsinór elé kötött fluorocarbon előke viszont csillapító zónaként is működik. Nagyszerűen leköveti a váratlan kirohanásokat és sokkal magabiztosabban fáraszthatunk vele.

A DAIWA fluorocarbon zsinórjai INNEN beszerezhetők!

2. Kopásálló

• fc 9

Az egyik legjobb hazai csukás fluorocarbon

Ne feledjük, hogy még a jobb minőségű fonott zsinórok is csak 8-10-12 szálból tevődnek össze. Egy éles fog, egy kagylóhéj vagy kő könnyedén megsértheti ezeket, így a felszerelésünk jelentősen meggyengülhet. Az olcsóbb fonott zsinórok ráadásul jellemzően csak 4 szálasok. Gondoljunk bele: ha ezek közül csak egy megsérül, a zsinór máris elveszíti szakítószilárdságának 25%-át. Ez persze így nagyon le van egyszerűsítve, de ne kockáztassunk. Nem árt, ha alkalmazzuk a fluorocarbont, ami így harapásálló előkeként is funkcionálhat. Az igazán vastag fluorocarbon még a csukafogaknak is ellenáll. A nagy átmérőjű (0.60mm fölötti) típusok strapabírósága megközelíti a drótelőkékét.

Az egyik legjobb csukás fluorocarbon előke itt elérhető: Pázmány Péter előkék

3. Takarékos

• fc 1

Inkább ezt vagdossuk a főzsinór helyett

Előfordulnak olyan pecák, ahol akár 10-20 alkalommal is leakad a csalink. Egy egésznapos jigezés során ez egyáltalán nem számít szélsőségesnek. Ha találunk egy ígéretes kövezést, nagy esély van rá, hogy néhány csalit a víznek adunk, amíg megfogjuk a kiszemelt süllőket. Ha bármi miatt új kapocs vagy csali felkötésére kényszerülünk, nem mindegy, hogy mennyit veszítünk a főzsinórunkból. Fluorocarbon előke használatával nem a főzsinórból vágunk le, ha szükséges. Ha jó minőségű fonott pergető zsinórt használunk, az valószínűleg drága is volt. Nem szerencsés, ha minden horgászat során „elfogyasztunk” belőle valamennyit.

Spro Freestyle Fluorocarbon

4. Merev

• fc 8

A „SUPER SOFT” is merevebb lesz, mint egy fonott zsinór

Mindenki számára ismert jelenség, amikor a zsinór már a dobás során rátekeredik a műcsalira. Ilyenkor természetesen a leggyorsabban vissza kell vontatni a csalinkat, hogy kiszabadíthassuk. Ez viszont nem mindig egyszerű feladat. A hármas horgokba gabalyodott fonott zsinór általában csak hosszú percek árán menthető meg, de gyakran le is kell vágni. Fluorocarbon előke használatával csökkenthető a gubancok száma, hiszen még a leglágyabb fluorocarbon is merevebb, mint a fonott zsinór. Bár a jelenség nem feltétlenül fog maradéktalanul megszűnni, mindenképp ritkábban fog ilyesmi előfordulni velünk.

5. Variálható

• fc 4

Az elérhető fluorocarbon méretsor igen széles skálán mozog

Láthatatlanság ide vagy oda, néha a túl vastag nem válik be. Van úgy, hogy csak a végszerelék finomításával érhetünk el kapást. A fluorocarbon előkékből a legvékonyabbtól az igazán vastag darabokig mindenfélét magunkkal vihetünk. A holtidőszakokat sokan az előkék megkötésével teszik hasznossá. A fluorocarbon zsinórokból bármilyen átmérőben és hosszban készíthetünk magunknak tartalékot és akár teljes méretsorban kivihetjük a partra. Krimpelhetünk, köthetünk, variálhatjuk a felhasznált kapcsok méretét és formáját. A fluorocarbon előkéket akár szivacskorongra feltekerve is tárolhatjuk, hiszen a fluorocarbon zsinór memóriája nem erős. Még ha fel is veszi a körkörös formát, egy laza húzással kiegyenesíthető és tökéletesen visszanyeri a formáját. De ugyanezt akár egyetlen távolabbi dobással is elérhetjük! A fluorocarbon nagyon sokoldalú anyag.

Shimano Yasei Fluorocarbon 50 méteres kiszerelésben!

+1. Kevésbé látszik

• fc 5

Valószínű, hogy a legtöbben emiatt alkalmazzák, mégis a végére maradt. Bár ez a fluorocarbon legismertebb tulajdonsága, mégsem a legfontosabb. Ne dőljünk be a közszájon forgó tévhiteknek, természetesen nem igaz, hogy a víz alatt „láthatatlan”. Az ugyanakkor biztos, hogy minden más zsinórtípusnál kevésbé feltűnő. Sok halat fognak világszerte úgy is, hogy a csalit direkt módon a fonott főzsinórra kötik. Van azonban olyan, amikor egyszerűen lehetetlen bármit megakasztani így. A ragadozóhalak nem buták. Azonnal felhagynak a tervükkel, amint egy kicsit is gyanússá válik a helyzet számukra. Különösen akkor érdemes alkalmazni, ha olyan halakra horgászunk, amelyeknek kifejezetten jó a látásuk (pl. balin). A fluorocarbon előke hosszára nincs igazán szabály. A legáltalánosabb a 30-60-90 cm körüli méret, de az előkötött fluorocarbon előkék között 15 cm-es is akad.

Reiva előkötött fluorocarbon előkék

• fc 7

JÓ HORGÁSZATOT KÍVÁN A HALCATRAZ!