Napszemüvegek – avagy mit tartsunk szem előtt?

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

Egy jó minőségű horgász napszemüveg a horgászat egyik leghasznosabb kiegészítője. Az úszók, feederspiccek, zsinórok folyamatos figyelése megterhelő a szemünk számára, különösen erős napsütésben, de a napszemüvegek beszerzésének és viselésének igazából nincs évszakhoz kötött szezonja. Egész évben hordható, hiszen a tavaszi, nyári szikrázó napsütés sem kevésbé zavaró, mint a télen frissen hullott vakító hó. Aki pergetett már csónakból ősszel, az is jól tudja, hogy egy jó minőségű polarizált napszemüveg a vízfelszín folyamatos figyelése során mennyire jó szolgálatot tehet.

Emellett a szem védelmét fizikai értelemben is ellátja, egy merítés során kipattanó horoggal már nem okozunk végzetes kárt magunknak vagy a társunknak. Ezért fontos, hogy a dizájn mellett elegendő figyelmet fordítsunk az általunk választott darab minőségére is. Mik azok a tényezők, melyeket érdemes figyelembe venni vásárlás során?

Napszemüveg forma

A stílust és a szemüveg dizájnját természetesen a keret adja meg. Ez nyilván kevésbé fontos, mint a szemüveg lencséinek valódi tulajdonságai, de ha ezt szem előtt tartva választunk magunknak, a hétköznapokban is viselhető, nem hivalkodó, nem spacializált darabra tehetünk szert. Fontos még, hogy a választott típus stabilan, szorosan illeszkedjen a fejünkre, és ezt a tulajdonságát verejtékezés esetén is tartsa meg. Jobbnál jobb napszemüvegek hevernek a tavak fenekén vagy sodródnak a folyókban, gazdájuknak örök búcsút intve. Ha lehetőségünk engedi, vásárlás előtt igyekezzünk többféle szemüveget felpróbálni.

UV-védelem a horgász napszemüvegekben

Alapvető, hogy a lencsék legyenek ellátva megfelelő UV-szűréssel. Az UV (ultraviola), azaz ibolyán túli sugárzás az emberi szem számára már nem látható, de arra káros fény. Hullámhossza a 400nm-nél kisebb tartományba esik, ezért találkozhatunk a jó minőségű szemüvegek csomagolásán az UV400 jelzéssel. Lehetőleg mindig igyekezzünk ilyen darabokat beszerezni. Ezek lencséi egy átlátszó bevonattal vannak ellátva, így ne keressünk összefüggést az UV-védelem és a lencsék színe, sötétsége között. Egy teljesen áttetsző szemüveg is képes kiszűrni az UV sugarakat, amennyiben rendelkezik ezzel a bevonattal.

• polarizált napszemüveg horgászoknak_9

Az árulkodó UV400 felirat

Polarizált lencsék - polarizált napszemüvegek

Szintén hasznos, ha a napszemüveg lencséi polarizáltak. Ezeknek a napszemüvegeknek számos előnyük van, főleg horgászat szempontjából. Nem véletlen, hogy manapság a piacon lévő darabok (egy-két kivételtől eltekintve) mind rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal. Egy ilyen kiegészítő a vízparton is rendkívül hasznosnak bizonyulhat. Ilyen lencsén keresztül nem ritka, hogy olyat halat is megpillantunk, amelyet egyébként szemüveg nélkül nem fedeztünk volna fel.

Milyen egy polarizált napszemüveg és hogyan működik?

A szemüvegünk lencséinek polarizáló hatását szintén egy bevonattal, pontosabban egy rendkívül vékony fóliaréteggel valósítják meg. Különböző kémiai eljárásokkal elérik, hogy a fólián a szem számára láthatatlan párhuzamos, vízszintes csíkok keletkezzenek. Ezek működése leginkább az ablakokon lévő redőnyökéhez hasonlítható, és tulajdonképpen ugyanazt a szerepet is töltik be: a vízszintes felületekről (úttest, víztükör, stb.) visszaverődő fénysugarakat blokkolják. Ezáltal megszűnnek a csillogások, tükröződések; jobb kontraszt alakul ki; a színek élénksége fokozódik; árnyékos, borult időben is élesebb látást tapasztalhatunk. Érdemes szem előtt tartani, hogy különböző elektronikai berendezések képernyőjét polarizált szemüvegen keresztül sokkal nehezebb leolvasni. Ez zavaró lehet, ha halradart, GPS-t, hasonlót használunk.

Bizonyos felületek vagy ábrák máshogy festenek polarizált lencsén keresztül, ezek segítségével meggyőződhetünk arról, hogy a szemüvegünk megkapta a polárszűrő bevonatot.

Egyértelműek a különbségek a polarizált lencsén keresztül

Ha nem találunk információt arra vonatkozóan, hogy szemüvegünk polarizált-e, könnyedén ellenőrizhetjük házilag is. Ha a szemüveget 90 fokkal elfordítva a számítógépünk képernyője elé helyezzük és azon keresztülpillantunk, a lencsék által lefedett területet sötétnek, feketének kell látnunk. Amennyiben ez így van, biztosak lehetünk benne, hogy a szemüvegünk polarizált.

Otthon elvégezhető teszt

Napszemüveg színek

• polarizált napszemüveg horgászoknak_6

A napszemüveg lencséinek színét illetően megoszlanak a vélemények, sokan sokféle fajtára esküsznek. Elsősorban horgász szempontból nézve a következő felsorolás némileg segíthet az eligazodásban:

Természetes színű, szürkés lencse

• jó fényelnyelés jellemzi, leginkább ott lehet hasznos, ahol a színek élénksége kevésbé fontos számunkra, de a napsütés folyamatos és zavaró lehet (tengerpart, csónakos horgászat). Gyenge fényviszonyok között kevésbé előnyös, de ez a legsokoldalúbb, univerzális szín. Ilyet válasszunk, ha csak egyetlen szemüveget kívánunk vásárolni.

Sárga, világosbarna lencse

• ilyet viseljünk, ha a kontraszt javítása a fontos és a sekélyebb vízréteg alatti mederviszonyokat is vizsgálni szeretnénk (parti pergetés, cserkelő horgászat, csónakvezetés). Az átlátszó lencsék után ez engedi át a legtöbb fényt, így ideális borús időben, hajnalban és késő délután, ill. járművezetésnél.

Kék lencse

• akkor hasznos, ha a napsugarakat minden irányból kapjuk és kevésbé számít a magas kontraszt (csónakos horgászat nagy kiterjedésű vizeken, nyílt óceánon, extrém napsütésben). A gyenge fényáteresztés miatt szikrázó időben is hosszú ideig védelmet biztosít a szemnek.

Zöldes lencse

• mivel a vizet tisztábbnak látjuk, ez a legjobb választás, ha pontos dobásokra van szükség és a hal fárasztása gyakori (parti, dobós versenyek).

Természetesen ez egy nagyon leegyszerűsített csoportosítás és ennél sokkal több színű, típusú lencsével találkozhatunk az üzletben. Emellett léteznek még tükröződő bevonattal ellátott darabok is, melyek extra védelmet biztosítanak a viselőnek.

Horgász napszemüveg kezelés, tárolás

A legtöbb szemüveghez hozzá passzoló tokkal, sok esetben törlőkendővel együtt juthatunk hozzá. A tok lehet merev, ütésálló, amely nagyobb védelmet biztosít a fizikai behatások ellen. A puha, zsákszerű textil tok viszont törlőkendőként funkcionál. A horgász szemüvegünket érdemes mindig megtisztítva elrakni, különösen azután, ha sós vízi környezetben használtuk. A lencsék korábban említett felületkezelése igen érzékeny az agresszív, maró hatású anyagokra! Kerüljük a háztartási tisztítóanyagokat, ne töröljük a lencséket a ruházatunkba vagy papírzsebkendőbe.

A tisztításukhoz tökéletes a drogériákban beszerezhető mikroszálas szemüvegtisztító kendő és permetezhető lencsetisztító folyadék. Ha ezeket rendszeresen használjuk, nagyságrendekkel meghosszabbíthatjuk a szemüvegünk élettartamát és használhatóságát.

A szemüveg egy igen gyakran alábecsült és sokak által mellőzött kiegészítő, de ha megtapasztaljuk, hogy a horgászat során mekkora előnyt nyújt számunkra, csodálkozni fogunk, hogy eddig hogyan horgászhattunk enélkül. Azon túl, hogy az egyik legértékesebb tulajdonságunkat, a látást segíti és óvja, egy jó minőségű horgász napszemüveg a sikeres horgászat elengedhetetlen feltétele!