Horogelőke kisokos I. rész - Csomómentes kötés

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

A halfogás nem más, mint egy többismeretlenes egyenlet, melyet 3 fő tényező határoz meg alapjaiban:

• A horgászhely alapos és átgondolt kiválasztása
  • Minőségi etető- és csalogatóanyagok alkalmazása
  • Az adott szituációhoz és csalizási módozathoz legjobban illő végszerelék és horogelőke összeállítása.

Merítőhálónkat csakis abban az esetben tudjuk "összehalazni" ha az egyenletben minden tényező, minden ismeretlen a helyére kerül. Az előbbiekben felsorolt három tényező egységesen szükséges a sikerességhez, azonban, ha csak egyetlen tényező is hiányzik, a kirakós nem fog összeállni. A pontyhorgászatban mára szállóigévé vált, hogy nagyon sok múlik az utolsó egy méteren. Valóban kritikus fontossága van felszerelésünk utolsó szekciójának, hisz közvetlenül ezzel kerül kontaktba a hal. Elég egyetlen apró hiba és életünk halát szalaszthatjuk el. Horogelőke kisokos című sorozatunkban igyekszünk a témában mélyebbre ásni és alaposan szemügyre venni végszerelékünk mindent eldöntő 20-30 centiméterét. A sorozat életrehívásának apropóját az adta, hogy napjainkban a különböző előketípusok tárháza igencsak széles lett, több tucat előketípussal találkozhatunk, melyeknek szintén előfordulhatnak tucatnyi változatai.

Napi rendszerességgel találkozunk azzal a közösségi médiában, hogy a horgászok nem az adott helyzethez megfelelő előkét választják, vagy azt nem megfelelően készítik el. A többség igyekszik utánozni az ismert horgászok által használt és a közösségi médiában bemutatott szerelékeket, azonban nincsenek tisztában az egyes előketípusok működési elvével és alkalmazási területével. Ebből adódik az, hogy olykor hatalmas tévedések adódnak ezen a területen.

Szintén általános tendencia az, hogy sokan eleve elzárkóznak az egyre fejlettebb és precízebb előkéktől, megkérdőjelezve azok létjogosultságát, sőt gyakran úri hóbortnak tekintik a modern előkék alkalmazását.

Már a sorozat első, bevezető jellegű részében fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a végszerelék igényes, precíz, minden tényezőt figyelembe vevő összeállítása nem úri hóbort és nem unatkozó, okoskodó emberek mániája. Nincs olyan horogelőke, amely ugyanazon formában minden helyzethez és minden csalizási módszerhez megfelelő lenne! Ezért ha tetszik, ha nem, a sikeres halfogás érdekében igenis alkalmazkodni kell az adott szituációhoz és előketartónkban több alternatívának is helyet kell kapnia.

Orbán István szavait idézve a halfogást a parton ücsörgéstől csak egy hajszál választja el. Egy kötés helyes vagy helytelen kivitelezése is lehet olyan apró, lényegtelennek gondolható nüansz, ami eldöntheti, hogy parton ücsörgők vagy halfogók leszünk.

Hosszúra nyúlt bevezetőnk után térjünk is rá a címben is említett csomómentes kötésre

Az olvasóban jogosan merülhet fel a kérdés: Miért kell már megint erről olvasni? Hány bőrt lehet még erről lehúzni?

A csomómentes kötés a legalapabb, legrégebbi kötési típus a hajszálelőkés pontyhorgászatban. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ez a kötés az alapja mindennek. A cikk elején is említett több tucat előketípus döntő többsége mindmáig ezen alapul, erre épül. Magyar viszonylatban is több évtizede van már a köztudatban, ennek ellenére nagyon sokan nem tudják helyesen megkötni.

Úgy éreztük, hogy egy ilyen tematikájú sorozatot illik ezzel a kötéssel kezdeni, hisz túlzás nélkül a csomómentes kötés és hajszálelőkés csalizás forradalmasította a pontyhorgászatot. Ennek ellenére bizony nem lett idejétmúlt, helyesen elkészítve manapság is tökéletesen működik. A csomómentes kötés napjainkra szinte megkerülhetetlen lett, és ne gondoljuk, hogy csak a szelektíven nagypontyokra horgászók használják. Alkalmazása mindennapos lett a feederhorgászatban is, sőt a ponty mellett egyre gyakrabban lehet akár a fehérhalak horgászatában is találkozni a csomómentes kötés és hajszálelőkés csalizás valamely változatával.

Miért fontos a csomómentes kötés helyes kivitelezése?

Ahhoz, hogy erre a kérdésre választ kapjunk, bizony meg kell értenünk az ezzel a kötéssel készült horogelőke működési elvét. Ha az alap csomómentes kötést is helytelen módon készítjük el, akkor az ezen alapuló előkéket is kivétel nélkül hibásan kötjük meg, ami jelentősen befolyásolja majd fogási statisztikánkat. Ahogy már a kötés nevéből kiderül, nem tartalmaz csomót. Számunkra ez azért fontos, mert csomó nélkül nem veszít zsinórunk a szakító szilárdságából. Feszítés, terhelés közben a csomómentes kötés gyakorlatilag szorítócsomóként funkcionál, minél erősebben terheljük, annál erősebben szorul a horog szárára.

Nagyon egyszerűen, pillanatok alatt elkészíthető, kisebb változtatásokkal szinte minden helyzethez adaptálható.

Az előke elkészítéséhez szükséges eszközök:
(a linkeken megtalálhatók az általunk szeretett eszközök)

Tekintsük át egy képsorozat segítségével az alap csomómentes kötéssel készült horogelőke elkészítését!

Nézzük meg, mire érdemes figyelni és miért?!

A képeken szándékosan nagyméretű horoggal és vastag zsinórral dolgozunk, így egyértelműbben követhetőek és láthatóak az egyes lépések.

1. lépés – A véghurok megkötése

A kötés kiindulási pontját egy egyszerű kisméretű véghurok megkötése adja. A hurok segítségével tudjuk majd hajszálelőkénket felcsalizni, valamint a hurok fogja megtartani a csali/csalikombináció megütköztetésére szolgáló csalistoppert. (Ezt a hurkot az utóbbi időben egyre gyakrabban helyettesítik különféle csalitüskékkel és csavarokkal is.) Amennyiben ún. hóember kombinációval csalizunk, a hajszálelőkére felhúzhatunk egy kisméretű úszórögzítő stoppert is, amely a több szemből álló kombináció helyben tartásáért és rögzítéséért felel.

2. lépés – A zsinór helyes átfűzése

Az előkezsinórt vágjuk le kívánt hosszúságúra és fűzzük át horgunk szemén HÁTULRÓL ELŐRE, azaz a horog hátsó része felől a horoghegy felé.

3. lépés – A csali pozicionálása

Állítsuk be a hajszálelőke kívánt hosszát. Ebben nincsenek kőbe vésett szabályok és általános törvényszerűségek. Minden esetben az adott csalimérethez, csalizási módszerhez és szituációhoz kell igazítani a hajszálelőke hosszát. Bizonyos helyzetekben a kifejezetten rövid, más esetekben az extrém hosszú hajszálelőke vezethet sikerre. Mi jelenleg egy teljesen átlagos hajszálelőke mérettel fogunk dolgozni. A hajszálelőke beállításához szükséges esetben nyugodtan húzzuk fel használni kívánt csalinkat a hajszálra, így könnyebb lesz beállítani az általunk megfelelőnek vélt horog- csali távolságot.

4. lépés – A kötés kialakítása

A hajszálelőke beállítása után megkezdhetjük csomómentes kötésünket. Ehhez nem kell mást tennünk, mint a horog szemén már korábban átfűzött zsinórt pár menettel körbetekerni a horog szárán a horogszem irányából a horoghegy felé. A menetek számát illetően sincsenek általános, megszeghetetlen szabályok. Egyesek a horog hegyének vonaláig vezetik le a kötést, mások 4-6 menettel dolgoznak. (Az alap csomómentes kötésnél a menetek száma határozza meg azt, hogy a hajszálelőke hol ágazik el a horog szárától, ez szintén befolyásolja a horog pozícióját és működését. Újabban ugyanezt a célt hívatottak szolgálni a horogszáron elhelyezett szilikoncsövecskék vagy fémkarikák, ebben az esetben a menetek száma nyilvánvalóan már nem lesz mérvadó.)
Érdemes megnéznünk, hogy a horog anyaga a horogszem mely oldalán végződik el és kötésünket pont az ellenkező oldalon indítsuk. Ezáltal elkerülhetjük az esetleges kellemetlenségeket, kötésünk kibomlását vagy sérülését. Ügyeljünk arra, hogy a menetek egymás alatt feszesen helyezkedjenek el. Fontos, hogy a hajszálelőke a kötés folyamán mindvégig a horog szárával egy vonalban maradjon, ahhoz hátulról rögzüljön.
A menetek elkészültével egy-két biztosító menetet visszafelé, a horog szemének irányába is feltekerhetünk.

5. lépés – A kötés fixálása

Már csak egyetlen mozdulat van hátra, azonban a kötés helyes elkészítésének szempontjából egy igencsak kritikus és sarkalatos pontról beszélünk. A kötés horogszáron történő fixálásához zsinórunkat újra át kell bújtatnunk a horogszemen. Azonban nem mindegy ám, hogy melyik irányból! Sokan ezt rontják el, ennek nem szentelnek elég figyelmet. Ahogy a kötés kezdetekor is tettük, újra HÁTULRÓL ELŐRE vezessük át a zsinórt a horogszemen keresztül. Ezzel kötésünk elkészült, már csak a horogelőkét kell kívánt hosszúságúra beállítanunk és egy véghurokkal készre kötnünk.

De miért is lehet ennyire fontos az utolsó mozzanat helyes kivitelezése? Miért fog emiatt hatékonyabban működni a csomómentes kötésünk?

A zsinór HÁTULRÓL ELŐRE átvezetve fog helyesen, a horogszem belső oldalán felfeküdni. Ezáltal megadja a horog helyes pozícióját, előrebillentve azt, kimozdítva a csali és a horogelőke síkjából. Ily módon a horognak több helye lesz a megfelelő akadáshoz, illetve a megváltozott súlypont miatt könnyebben fordul majd a jó akadáshoz szükséges pozícióba. Ellenkező módon (előről hátulra vezetve a zsinórt) a horgot pont, hogy befordítjuk a csali takarásába. A horog nehezebben fordul ideális pozícióba, nehezebben akad.

A csalinkat felszívó hal sokkal nagyobb eséllyel fogja úgy kifújni horgunkat, hogy az nem akad meg. Ebben a legrosszabb az, hogy az esetek döntő többségében ebből semmit nem érzékelünk a parton. Maximum annyit fogunk fel az egészből, hogy nincs kapás, miközben elképzelhető, hogy már a negyedik-ötödik hal is könnyedén kifújta hibásan kötött horgunkat.

Bal oldalon a helyesen elkészített előke, jobb oldalon pedig a hibásan elkészített előke látható

Úgy gondoljuk, hogy a képen látottak alapján nem is szorul a helyes kivitelezés fontossága különösebb magyarázatra. Egyértelműen látszódik, hogy a rossz irányba kivezetett előkezsinór milyen nagy mértékben tud rontani a horog pozícióján.

Lelki szemeink előtt előre látjuk az ilyenkor menetrend szerint szinte már-már kötelező jelleggel megérkező hozzászólást: "Felesleges okoskodnotok. Én nem úgy kötöm, ahogy ti mondjátok, mégis szoktam halat fogni."

Nyilván hibás csomómentes kötéssel is lehet halat fogni, azonban sokkal több lesz a vesztett és meg sem akadt halunk száma. Mi személy szerint nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy egyéni figyelmetlenségünk és/vagy hanyagságunk miatt halat veszítsünk. Nagyon kevés időt tudunk parton tölteni, minden kapást halra szeretnénk váltani. Ehhez precízen és tudatosan összeállított horogelőke és végszerelék szükséges.

Az általunk bemutatott alap előketípust elsősorban süllyedő és ballanszírozott, ún. hóember kombinációkhoz szoktuk használni. Túlzás nélkül állítható azonban, hogy kisebb változtatásokkal, a szükséges elemekkel kiegészítve igazi mindenes, univerzális előke is válhat belőle, amely minden szituációban megállja a helyét. Az előke számtalan változattal rendelkezik, a legjobban beváltak elkészítését a későbbiekben szintén be fogjuk mutatni lépésről-lépésre.

Bízunk abban, hogy a cikkben látható képsorozattal és instrukciókkal sokaknak tudunk/tudtunk segíteni abban, hogy kisebb hibaszázalékkal működő előkéket készíthessenek. Napról-napra közeledik a tényleges tavasz, a folyamatosan melegedő vizekben hamarosan beindul az élet. Ezért a cikksorozat következő részeiben olyan előketípusok elkészítését fogjuk bemutatni, amelyek nagy sikerrel használhatóak a tavaszi felmelegedő vizekben. Tartsatok velünk legközelebb is!

Köszönjük a cikket a Different Carp Fishing horgászainak!