Vélemény a gyorsfékes pontyozó orsókról

Minden címke 167


Mutasd az összes cikket...

Gondolom, sokan emlékszünk még azokra a régi békebeli időkre, amikor a horgászat még kizárólag egy hobby volt. A szabadidőnk eltöltése és az ősi zsákmányszerző ösztön kielégítése végett indult a család a vízpartra. Nagyon fontos volt a zsákmány, a felszerelésre közel sem kerülhetett olyan hangsúly, mint manapság. Természetesen ez a hiánygazdaságnak volt köszönhető, néha az is örömmel töltött el minket, horgászcsaládokat, ha valamit vagy inkább bármit is sikerült megvásárolni.

 

Aztán, szép lassan minden megváltozott. A 2000-es évek környékén betört a horgászatban is az üzlet, az eszközök fejlődése, fejlesztése megállíthatatlannak tűnt. Egyre jobb termékek kerültek az üzletek polcaira, így egyre több horgász használhatta ezeket az innovatív eszközöket. Amit nagyon fontos megjegyeznem, hogy én elsősorban a gyártás minőségének a javulását szeretném itt kiemelni. Nem a beszélő és villogó dolgokra gondolok, hanem hogy a horgászcikkek gyártása a bevezetett jobb technológiáknak köszönhetően egyre jobb minőségben történt. A mérnökök folyamatosan tervezték át az orsókat. De ne csak a designra gondoljatok. Egyre jobb hajtás, egyre szebb szálfektetés került az orsókba. Javultak a fékek és természetesen a szemnek is egyre tetszetősebbek lettek a horgászbotok, horgászorsók. Ezt úgy gondolom, hogy ez így is van rendben.

Az írás létrejötte mégsem annak köszönhető, hogy magasztaljam a fejlesztéseket, bemutassam a legújabb trendeket. Nem. Egy érdekes párhuzamot figyeltem meg, amivel kapcsolatban ma kaptam egy e-mailes megkeresést. Nem mondom, hogy elfüstölt az agyam miatta, mert ez nem igaz, de annyira azért megérintett, hogy gép elé ültem.
A párhuzam a következő: ahogy az életünk a világ felgyorsult az elmúl 30 évben, úgy gyorsultak fel az orsók fékei is, azaz csökkentették a fékcsillagok fékútját, állítási fordulatát. Természetesen mindjárt kifejtem, mire is gondolok.

A bevezetőben említett békeidőkben, az orsók fékútja még rendkívül hosszú volt, a fékcsillagon 5-6 de néha 10 fordulatot is tekernünk kellett, amíg a zárt féktől eljutottunk a teljesen nyitott fékállásig. El tudtuk fogadni még akkor is, ha ezeknek az orsóknak a féke gyakran kritikán aluli volt, ha egyáltalán volt kedve megcsúszni. De volt olyan is, amikor nem csak, hogy megcsúszott, a dob valami fergeteges riszáló mozdulatsort folytatva forgott a tengelyen, aztán egy kattintás után, hogy lassítsuk a hal kirohanását, kontrol alá téve a fárasztást, a dob szinte odahegesztődött a tengelyre. Emlékszem, a sztorira, volt, hogy a hiányzó fékutat édesapám lábbal pótolta, mert nem sikerült kiengedni a féket, és lassan de biztosan gyalogolt a Bodrogba, hogy élete hala el ne tépje az alig idős 4-5 éves „aranyteknőcöt”. Persze a fék nem csúszott meg, a hal pedig távozott.

*Aranyteknőc: Racine Tortuoe, Franciaországban készített horgász zsinór. Ezt lehetett a rendszerváltás előtt Magyarországban beszerezni horgászathoz. A mai zsinórokhoz képest silány minőségű, de akkoriban megváltást jelentett.

Gyerekként itt értettem meg az orsók fékrendszerének a működését, hisz láttam, hogy nincs az jól, ha apának a Bodrogba kell egyenes vonalú egyenletes mozgást végeznie ahhoz, hogy a hal ne szakítsa el a zsinórunkat. A féknek igen is meg kell csúsznia, méghozzá úgy, hogy kontrolt is tudjunk tartani a hallal a fárasztás közben. Nem jó az sem, ha a fék nagyon hamar enged, és így nem tudjuk a bottal küzdelemre vagy munkára kényszeríteni a halat.

Szerencsére egyre könnyebb volt már a 2000-es évek elején használható és jó orsókhoz jutni, melyek féke tökéletesen működött. Bár gyakran a fékút még nagyon hosszú volt, de maga a fék és annak állítása is már hibátlan és precíz volt. A nyeletőfékes orsók egyre nagyobb teret hódítottak, néhány évig minden úgy működött, ahogy azt az orsók tervezői megálmodták. Egy középkategóriás orsónál már a fékek hibátlanul működtek, széles skálán nagyon pontosan be tudta állítani a horgász a fékerőt a horgászstílusának és a zsinór szakítószilárdságának megfelelően. A nyeletőfék ki és bekapcsolásával pedig egy mozdulattal ki tudta engedni a féket majd visszazárni a fárasztási fékre.
Jó volt ez így, de az igények szép lassan formálódtak, és a nyeletőfékes orsókkal kapcsolatban. Maga a nyeletőfék okozta a fejtörést. Két dolog miatt is. Az egyik, hogy ez a kapcsoló nem más, mint egy végtelen egyszerű tengelykapcsoló, hétköznapi szóval, kuplung. Tudjuk jól, hogy ez az autóinkban is karbantartást, javítást igényel, nem a világ legtartósabb dolga. Illetve ezek miatt az orsók mérete és tömege sokkal nagyobb, hisz az orsóházban helyet kell biztosítani egy hátsó fékrendszernek és a kapcsolószerkezetnek is.

  • shimano big baitrunner long cast a nagy klasszikus

a nagy klasszikus: Shimano Big Baitrunner

Az orsók fejlesztése új irányt vett. A legtöbb esetben elhagyták a nyeletőfékes változatot, így az orsó megbízhatóbbá vált, hisz egyszerűsödött a mechanikája. Az orsóház méretének a csökkentésével nagyban csökkent az orsók súlya és abban is biztos vagyok, hogy gazdaságosabban lehetett gyártani ezeket a távdobó orsókat.

Így el is jutottunk az eredeti felvetésemhez, a gyorsfékekhez. Mivel eltűnt a nyeletőfék az orsókról a gyártók igyekeztek a fékcsillagok fékútját csökkenteni, a fékeket gyorsítani. A nyeletőfékhez szokott horgászoknak egy új alternatívát kellett nyújtani. Ezek lettek a gyorsfékek.
A Daiwa hamar megjelent a QD (quick drag) fékrendszerével, mely hihetetlen gyors. A fékcsillag 90 fokos elfordításával teljesen nyitjuk majd zárjuk az orsó fékét. 

Csak a saját tapasztalatomat, véleményemet tudom leírni mindennel kapcsolatban, így ezekkel a fékekkel kapcsolatban is. A Daiwa QD féke egy jól működő fékrendszer, de nem véletlen, hogy csak a felső kategóriás orsóinál használja. A különleges karbon lamellák és azok kialakítása, a fékcsillag precíziós gyártása még nem tette lehetővé azt, hogy a közép kategóriában is megjelenjen a Daiwa orsókon. Egy ECO változata már megtalálható a 2020-as Emblem-en és Crosscast-on így egyre több olyan információhoz jutnak a fejlesztők, melyek lassan beépülnek a fejlesztésekbe. Itt nagyon fontos megjegyeznem, hogy az orsó fékrendszere árkategóriájához képest rendkívül gyors, jól állítható, de érzékeny a szennyeződésekre.

A Daiwa ezt az utat választotta, eltökéltnek tűnik abban, hogy szinte minden pontyozó orsójánál megjelenjen egy használható QD fék és ezzel is segítse a horgászait. 

A Shimano is elindult ezen az úton. Több fejlesztése, ötlete is volt, gondoljunk itt csak a különleges fékcsillagára, ami Baitrunner Spool néven került a történelemkönyvekbe. Először ők is lerövidítették a fékutat, de az általuk preferált filc féklamellákkal ez nem működött. Aztán jött ez a különleges fékcsillag, ami azért nem túl sokáig volt piacon. Most ott tart a Shimano, hogy egy „medium” fékutat preferál, amit Instant Drag-nak keresztelt. Ennek a lényege, hogy a Daiwa fékútjánál hosszabb, de még mindig gyors féket fejlesztett, amely rendkívül gazdaságosan gyártható, így a legolcsóbb kategóriájú orsókban is alkalmazható. Ennek következtében nem csak megbízható fék jellemzi ezeket az orsókat, hanem véleményem szerint nagyon pontosan beállítható fékhatás is, hisz az állítási lehetőségek szélesebb skálán pozícionálhatók.

Ezzel én nem azt mondom, hogy a Daiwa fékrendszere jobb vagy rosszabb, mint a Shimano-é, pont azt szeretném kiemelni, hogy két különböző gondolkodásmódú cég orsói közül tudunk választani. Kinek melyik a szimpatikusabb. Fontos a gyorsfék, a valóban gyors fék? Ne legyen kérdés, mit érdemes választani.

Az írás elején már említettem, hogy kaptam egy elektronikus levelet egy kedves vásárlónktól, aki nem is tudom megfogalmazni pontosan mit keresett, ezért egy részt idéznék pontosan:

„Shimano Ultegra 5500 hoz gyorsfék átalakító 'teflon' gyűrű van Önöknél?”

Srácok! Tényleg ennyire felgyorsult a világ? Valóban nincs idő semmire? Tényleg számít az a plusz 50-70 fok? Értem én, hogy az ember szépítgeti a lakását, házát, igyekszik egyedivé tenni az autóját, a tárgyait.

De nekem ez valahogy más. Imádom a kapás pillanatát!
Ahogy odalépsz a bothoz, az orsó dobja még mindig forog. A zsinór folyamatosan szalad. Felveszed a felszerelésed a kezedbe, megemeld a bot spiccét. A kezeddel a dobot lassan, valóban lassan fékezed. Szépen felveszed a kontaktot a hallal. A bot és a zsinór folyamatosan terheltté válik. Másodpercek telnek el, de a hal tempója nem lassul. A dobot tovább fékezed. A bot parabolája már szépen kirajzolódik. A hal akaratlanul is elemelkedik a mederfenéktől és érzed, hogy a felszín felé tör. Kíváncsian várod, hogy meglátod a toló hullámokat a felszínen vagy akár fel is csap a halad. De ekkor már akár egy perce is a kezedben van a felszerelésed…
Én úgy gondolom, belefér, van lehetőségünk és időnk a fék beállítására. Tudom, hogy nem minden körülmények közt élvezhetjük ezt a fárasztást, hisz nem mindig van helye a halnak kirohanásra. Gyakran horgászunk nádfal vagy tartás előtt, olyan helyeken, ahol erősen kell tartanunk a halat, nem engedhetjük az akadókba. Véleményem szerint ilyenkor nem is szabad laza fékkel lehelyezni a botot, hisz a kapás ideje a főzsinór nyúlása métereket ad a halnak, így könnyen beugorhat oda, ahova az ösztöne hajtja.

Nagyon remélem, hogy senki sem érzi bántónak az olvasott sorokat, hisz nem az volt a cél, hogy ezt tegyem. Ez valóban csak egy vélemény, az én személyes véleményem erről a gyorsfékmizériáról, ami kialakult nálunk. Segítsetek abban, hogy ne legyen az, mint amit a mobiltelefonoknál átéltünk kb. 10 éve. Amikor az volt a menő, ha minél kisebb volt a mobilod. Napjainkban pedig az, ha nagyobb, mint a haverodé. Ne csináljunk divatot vagy sportot abból, hogy az én fékem jobb, mint a tiéd, mert sokkal gyorsabb. Huuu, az enyém még gyorsabb lesz…

Engedjük el ezt, ez ne legyen verseny tárgya. Véleményem szerint a gyártók igyekeznek optimalizálni a fékutat. Nem a hanyagságuk miatt nem lesz rövidebb. Higgyétek el, ők is be tudnak tenni egy bakelit gyűrűt. Nem ez a megoldás, nem szabad hogy ez legyen az út.
Nem lesz senki jobb horgász attól, hogy gyorsabb az orsójának a féke, ebben én nem hiszek. Hiszek abban, hogy be kell tudnunk állítani 20-as, 22-es 25-ös és számos zsinórmérethez pontosan és kényelmesen a fékerőt. Ez fontos a halnak, a felszerelésünknek az élményünknek.

Nem tudom, nektek mi a véleményetek a témáról, de ha gondoljátok, nyugodtan kommentteljétek akkor is, ha az merőben más, mint a miénk.