Horgászbot törések – avagy a kettétört idegrendszer

Minden címke 301


Mutasd az összes cikket...

Ha nem is a legkényesebb téma, de a legtöbb indulatot kiváltó, az biztos. Nem tudom, ki az, akinek volt már ilyen törős „élménye”. Nekem volt, és elmondhatom, hogy pokoli érzés. Sajnos én magam is törtem botot, drága botot is. közel 40 éve horgászom, így szinte minden „megvolt”. Sőt! 

Az utóbbi időben meg is növekedet az ilyen típusú balesetek száma, hisz Lóci fiam kezd rákattanni a pecára, és egyre több időt töltünk eme nagyszerű hobbyval. Most 8 éves a nagyfiú, gyakran elhangzik a szájából:

- Hagyjál már apa, tudom, adjad már…

A pergetést imádja, mert a többi módszerhez képest ez aktív. Alig lehet hibázni benne. 
  • törött bot - rosszul összetoldott bot 1

A dobásnál, a csali vagy kapocs túltekerése a spiccbe, az elakadások rántgatása, a merítéseknél a szögvesztés, vagy csak lefelé tartott spiccel átállunk a másik parti helyre.  Higgyétek el, szinte minden megvolt. Lóci lesz az a horgász, aki már tudja, hogy a bottörések okozója szinte mindig maga, a horgász. (Ezt majd később kifejtem, hogy itt mire is gondolok pontosan). Visszatérve az eredeti gondolatmenethez, mindig igyekszünk nyugodtan megbeszélni, hogy mi lehetett a hiba. Valahogy sosem a bot gyári hibája jön ki a megoldásnak .

Természetesen én magam is törtem botot. Ezekben a spicc és rakós botok állnak az élen. Nagyon sok hibát is elkövettem, de volt, hogy nem az emberi tényező volt a fő ok. Egy érdekes példát meg is említenék itt. 
 

Kedvenc tiszai szakaszunkon horgásztunk egy baráti házaspárral. Akiket név nélkül is üdvözlök, remélem magukra ismertek. Imádtam velük horgászni!

Tehát ülünk a ládában, viszonylag friss, néhány hetes rakós botommal. Teljesen összeszoktam már vele. Egy Shimano csúcskategóriás bot volt. De nem is ez a lényeg.

Néhány órája már húzzuk a halat, ontjuk a jó sztorikat, hatalmas hangulatban repül az idő. Vezetem az úszót a megszokott módon, beengedem a tuti helyre, pillanatra megtartom, elengedem és meg is jött a kapás.

Egy normál történet úgy folytatódna, hogy hatalmas ellenállás, a hal lassú, de egyenletes mozgással elindult a folyónak felfele. Az ereje semmihez sem hasonlítható, csak megy, csak megy…. De ez sajnos nem így folytatódott. 

  • törött bot 1
  • törött bot 2

Az akasztás után nem a nesztelen gumi nyúlása jelezte, hogy esemény van a tímári Tisza szakaszon, hanem egy hatalmas pukkanás. Eltört az 5. tag.

A négy részes kit pillanatra megállva, mintha elköszönt volna, aztán felfeküdve a sodrásra lassan távolodni kezdet tőlem.
Szerencsére Peti barátom lekapta az általa törhetetlennek ítélt botja sok tagját a nyélről, és kihalászta az én migránsomat. Kérdően néztem barátaimra és a törött botra. Fogalmam nem volt, hogy mi történt. De hogy ez garancia, mivel bothiba, ebben egyet értettünk. 
Már másnap beszéltem a beszállító gyakorlatias emberével, a szervizessel. És kezdtem elbizonytalanodni. Miért is?

Egyet kellett velük értenem abban, ha a botban gyártási hiba van, az az első használat során minden bizonnyal jelentkeznie kell. Végül is, ebben van igazság. Ők is meg fogják vizsgálni, de gondoljak vissza, nem e kerülhetett a botba valamilyen sérülés, ütés esetleg ütődés.

És itt valami beugrott. Gyorsan mentem a raktárba, összeraktam a 4. és 5. tagot, rátettem a kedvenc szereléket, melyet Peti megmentett nekem az elköszönő top-szettel. Nem akartam elhinni, amit láttam. A kb 3g-os fősúly pont a törésig ér. Elindult a gondolatmenetem. Igen.  A törés előtt néhány betolással, ahogy csalit akartam cserélni, úgy emeltem ki a szereléket, hogy a fősúly nekicsapódott a botnak. Már amennyire egy 3-g-os cseppólom tud abból a távolságból. Nem fújt a szél, nem kapkodtam. Hívtam a szervizt, és elmondtam, mit találtam, mire gondolok. Hosszas beszélgetés következett. Minden indulat nélkül. Több tanúságot is levontam a diskurzus után, amit a mai napig meg is osztok a vásárlóimmal.

 

Az első és legfontosabb.
Mindenki olyan felszerelést vásároljon, amit megengedhet magának. Nem szabad nagyobbat markolni, mint amennyit bírunk ebben az esetben sem.
Ha egy drága botot vásárolsz, az minden bizonnyal sokkal jobb bot lesz, mint az elődök. De ne felejtsd el soha. A karbon sérül, a karbon sokkal kevésbé tűri a hibákat (vagy a hibáidat), mint az üvegszál.

Ha egy bot extra karbonból készül, ne adja isten a súlycsökkentés maximumát elérve vékony falú bottesttel gyártják, akkor vigyázz rá. Valóban a leggyorsabb és talán legkönnyebb pergető botot vásároltad meg. De vigyázz rá, nagyon. Könnyen sérül, aztán törik. Vigyázz a szögekre, az erőkre. Meghálálja, mert imádni fogod. De mert drága nem bír többet. Nem vonatkoznak rá más szabályok. Csak ha a cég ezt beárazza a bot árába.

Ugyanis vannak cégek, akik belekalkulálják az árba az esetleges törések cseréjét. A márka védelmében, a vevő kedvéért. Egy picivel magasabbra pozícionálják az árat, és így belefér a tag cseréje. Én úgy gondolom, ebben a jó kereskedő tud segíteni. A több éves tapasztalata segít abban, hogy úgy válasz botot, ami fontos neked. Mi is ezt tesszük a boltban, és igyekszünk segíteni a webshopunkban is. De erre majd még visszatérek.

A másik tanulság, ami szintén fontos.
Ha megsérül a bottest, az a horgászbot el fog törni. Ha a karbon megsérül, odaütöd, mélyen karcolod, vagy csak ütődés éri, sajnos a sérült részen el fog törni.
Azt senki sem tudja megmondani, hogy mikor. Egy nap, egy hét, egy hónap, egy év vagy tíz év. De sajnos bekövetkezik.
Pont annál a mozdulatnál, amit előtte sok ezerszer is csináltunk a botnál. Csak egy nagyon pisit mégis más volt valami. Egy szellő vagy egy más mozdulat. Valami, ami miatt az erő a sérült részen hatot. Nem érti a horgász, és irány a horgászbolt.

Lehet ő pergető horgász, vagy bojlis. Feeder botos vagy match botos. Minden bot el tud törni, és ezek miatt mindig van konfliktus. Nagyon nehéz az indulatokat kezelni. Tudom magamról. Legszívesebben boltosként otthagynám ezt a helyzetet, kihátrálnék belőle. Mindig 10 vagy maximum 20g-os kosár dobásánál történik a baleset. Sosem nagy dobások alkalmával. A pergető bot hal kivét közben sosem a merítés hibájából történik. És persze a felrobbant bot sincs sosem túlterhelve.

Próbálod elmagyarázni a bot gyártásának a módját, hogy miért nem törhet az a sok millió karbonszál el így, ha azt feltételezzük, hogy hibás a gyártás. De sajnos nem működik. Ha valaki jó vásárló, törzsvásárlója a boltnak, nagyon szívesen átvállaljuk a bottag díját. Sőt olyan is volt, hogy előtte közölte az ügyfél, hogy sajnos nem tudja kifizetni. Belefért, segítetünk. 

El kell fogadnunk. A garancia a gyártási és tervezési hibákra vonatkozik.

Higgyétek el, hogy a gyártók és forgalmazók nagyon hamar képbe kerülnek az ilyen esetekkel. Szó nélkül cserélik vagy vissza is hívják a teljes szériát. Ilyen a közelmúltban is megtörtént egy nagy gyártó pontyozó botjával. A jó gyártóknak nem céljuk lejáratni a márkát, nem akarnak hibás vagy rossz terméket forgalmazni. Sőt itt kell megemlítenünk, hogy a nagyobb forgalmú horgászboltok is hamar képbe kerülnek ezekkel a hibákkal. Nálunk itt a Halcatrazban is néhányszor előfordult a sok év működésünk alatt, hogy egy típusú botnál azonos típusú és helyű töréssel találkoztunk. Ezt természetesen jeleztük a forgalmazónak, aki orvosolta is a problémát. Itt azért emeltem ki a nagy forgalmú boltokat, mert természetesen ezek azok a boltok, amelyek bot eladás kiemelkedő. Így az esetleges hibákkal is hamarabb találkoznak.

Ilyen esetben sem volt célunk sosem a vevő megtévesztése. Ha egy bot eltörik, az nekünk is kellemetlen. Sajnos nagyon rossz a tapasztalunk abból a szempontból, hogy a vásárló mindig, (tisztelet a kivételnek), másban keresi a hibát. A gyár, a forgalmazó vagy a bolt. Az ilyen helyzetekben mindig attól tartok, hogy pont annak a szerencsétlen vásárlónak nem fognak hinni a kereskedők vagy a forgalmazók, akinek tényleg gyári hibás botja volt.

  • törött bot negatívba hajlított bot 2
  • törött bot negatívba hajlított bot 1
  • törött bot - rosszul összetoldott bot 2
  • törött bot - rosszul összetoldott bot 1

Egy másik példát is szívesen leírok.

Ezért van, hogy pergető botoknál, az extra könnyű és feszes horgászbotokat nem is ajánljuk átlag felhasználóknak.

Ha valaki nem használt még ilyen botot, szinte biztosan eltöri.
Nagyon sok rossz tapasztalatunk volt az évek alatt ebből a szempontból.
Drága botok, azt hiszik, mindent bírnak. Pedig sokkal jobban kell figyelni rájuk.  A terhelésre és a szögekre.

Jobbak e? Természetesen. A tökéletes kontakt ezeknél a botoknál van meg. Olyan csalivezetést tesz lehetővé a kapcsolat miatt, ami kifizetődő.

Sérülékenyebb? Sajnos igen! De ez nem a gyártó és nem a forgalmazó hibája. Mint egy versenyautó. A végletekig ki van hegyezve. Mert ez a csúcs, ez a profi cucc.

Egy F1-es autót sem vezethet mindenki, és azok közül is csak kevesen lesznek bajnokok. Nagyon nem szeretem az autós példákat, de hirtelen nem jutott eszembe jobb.

Remélem senki nem vette magára ezt a kis írást, nem akartam véletlenül sem megbántani valakit. A személyeskedés pedig még távolabb állt tőlem. Csak azokat a gondolatokat akartam röviden összerakni, amiket fontosnak tarok ebben a témában. Tudom azt, ha valami baj történik egyszerűbb hibást keresni. De nem kell mindig keresni. Ha azzal a bottal gyári gond volt, ki fogja tudni cseréltetni a kereskedő. Amennyire én ismerem a forgalmazókat, még a nem teljesen egyértelmű eseteket is kicserélik.

Azt nem állítom, hogy az alkatrészellátás ebben a szegmensben tökéletes. Ezt sajnos érheti kritika. De ezen mi magyar kereskedők sajnos nem tudunk változtatni, csak a türelmeteket kérni.