Hal fogyasztási szokások Magyarországon

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

A horgászat egyre népszerűbb hazánkban, de a hal fogyasztás még mindig alacsony. A halból is készíthetünk ízletes ételeket, melyek még egészségesek is.

Magyarországon a nagyobb áruházakban és a piacokon friss halakat vásárolhatunk, ez mégsem izgatja a vásárlókat. A hagyományos magyar ételek inkább a sertéshúsra épülnek. Legfőképpen úgy tudnám leírni, hogy húst hússal eszünk. Nem mondom, hogy rossz, én is szeretem, de a halételek igencsak feledésbe merültek, pedig egy jó harcsapaprikásnál, vagy egy halászlénél nincs is jobb.

Nyáron a strandidőszakban a Balatonnál kissé megnövekszik a forgalom, de az igazi áttörés karácsonykor van. A hagyományos ünnepi menübe beletartozik a ponty, amit rántva vagy halászlé formájában fogyasztunk. Kizárólag csak a hagyomány miatt olyan jelentős a vásárlási forgalom karácsonykor, pedig új halételeket is kipróbálhatnánk nem csak a szokásos ünnepi menüt.

De miért is nem eszünk gyakrabban halat? Erre talán az a válasz, hogy sokan irtóznak tőle, mert nem szeretik a szagát, és sok időbe telik az előkészítése, továbbá a szálka sem elég csábító. Mindezeken segíthetünk, bár a pikkelyek eltávolítása, vagy a nyálkás bőr lenyúzása, a kibelezés nem egy leányálom, de könnyen elsajátítható. Ha pedig nem szeretnénk mindezzel vesződni, akkor megvehetjük frissen szelet vagy filé formájában. A főzés során pedig a fűszerek elveszik azt a jellegzetes szagot, amely jellemzi a halakat.

Az egészséges táplálkozás híveinek megfelelő élelemforrás lehet a hal, hiszen esszenciális aminosavak, omega-3 zsírsavak, foszfor és mikroelemek is találhatóak benne. Mindezek segítenek az egészségünk megőrzésében, ugyanis jótékony hatással vannak a szívre és az érrendszerre. Fontos szerepe lehet a daganatos betegségek és az Alzheimer-kór megelőzésében. Könnyen emészthető, magas fehérjetartalmú, alacsony energia- és zsírtartalmú. Vitaminokban gazdag, köztük a D-vitamin a csontoknak tesz jót, az E-vitamin oxigénnel látja el a szervezetet és gyulladáscsökkentő hatása is ismert. A B12- vitamin pedig növeli a szervezet energiáját, javítja a koncentráló-, emlékező-, és egyensúlyozó képességet.

Mindezen jótékony hatásokat figyelembe véve nem értem, hogy az emberek miért nem próbálják meg jobban elfogadni. Talán a receptekkel van gond, pedig a modern gasztronómia már könnyen és gyorsan elkészíthető ételeket osztott meg velünk.Talán az is probléma lehet, hogy nem ismerjük a különböző halfajtákat.  Nem csak a ponty és a harcsa létezik, hiszen ott van még a busa, a pisztráng, a lazac, amit a nők jobban kedvelnek, a kárász és keszeg, amelyek ropogósra sütve a legjobbak.

Legtöbbször az ár nem felel meg az embereknek, ugyanis azt gondolják, hogy nem engedhetik meg maguknak a halat, pedig a húsért is fizetünk annyit, csak ki kell próbálnunk egy jó receptet, és azon vesszük észre magunkat, hogy igen is finom ételeket tudunk belőle készíteni, ami az egész családot lenyűgözheti.

A mi feladatunk, hogy a következő generáció elfogadóbb legyen a halételekkel. Minden barátunknál, ismerősünknél népszerűsítsük a halat, hogy a mai ember is valamennyire megszeresse.