A rakós botos horgászat alapjai – 4. rész

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

Az előző részben részletesen bemutattam, hogy milyen típusú ládákkal találkozhatunk a piacon, valamint, hogy mire kell odafigyelnünk első ládánk megvásárlásánál. Azonban a legfontosabb tényezőkről még igen keveset beszéltem, ezek pedig a kiegészítők! Mint már azt a cikksorozat előző részében említettem, rakós botunk nem sokat ér topsetek nélkül. Nos, ugyanez igaz a horgászládák esetében is! Ládánkat mindenképp fel kell szerelnünk különböző eszközökkel, ha kényelmesen és eredményesen szeretnénk horgászni. Természetesen ezek sem pótolják a hiányzó tudást vagy a kellő gyakorlatot! Ha kevesebb időt kell eltöltenünk pepecseléssel, akkor máris több időnk marad magára a horgászatra. Ez pedig azt jelenti, hogy az esélyeinket is jelentősen növeltük a sikeres halfogás érdekében!

Oldalsó bottartó

Erről a nélkülözhetetlen kiegészítőről már az előző részben is szó volt, azonban akkor nem részleteztem a gyakorlati hasznát, valamint a típusait. Természetesen ebből is több fajta készül, gyártóként eltérően, de lényegében két alapvető típust különböztetünk meg. Az egyik az úgynevezett „ívelt”, míg a másik a görgős kivitel. Véleményem szerint eget rengetően nagy eltérés nincs közöttük, legalábbis funkcionalitás szempontjából. Mindkettő egy célt szolgál: botunk megtartását. Árban azonban már nagyobb eltérés figyelhető meg.

Az ívelt rakós bot tartó egyszerűbb kivitelű, nem található benne egyetlen görgő sem. Ezáltal botunk „pozicionálása” kicsit körülményesebb, mint a görgős kiegészítő esetében. A fentiekben már említettem, ez is kiválóan „teszi” a dolgát!

A görgős rakós bot tartóban, mint neve is mutatja találhatóak görgők, amik azt a célt szolgálják, hogy botunkat minél könnyebben beállíthassuk. Ezt a hasznos kis extrát leginkább az alapozó etetés elvégzésénél élvezhetjük, ugyanis ilyenkor a tartóban legalább 30-50 centivel hátra kell tolnunk botunkat. Görgős bottartó esetén elég csak hátracsúsztatnunk rakósunkat, ívelt bottartó esetében azonban erősen ajánlott kivenni, és úgy visszahelyezni a tartóba.

Fontosnak tartom megemlíteni a helyes használatot is! Ugyanis előfordulhat, hogy nem mindenki számára egyértelmű, pláne azoknak, akik most csöppentek bele ebbe a „műfajba”, ugyanis rengeteg új fogalommal, eszközzel ismerkednek meg, de a helyes használatról már nem biztos, hogy találnak kellően részletes leírást. Ha találnak egyáltalán....

Az egyiket a láda hátsó lábán kell elhelyeznünk, a másikat pedig a lábrács lábán, attól függően, hogy bal vagy jobb kezesek vagyunk. Amelyiket a hátsó lábra kerül, annak az „ágainak” a föld felé kell néznie (fordított V), a másiknak pedig az ég felé (V alak). Ennek az az oka, hogy a rakós botok többnyire orr nehezek, vagyis, ha mindkettő felfelé nézne, akkor a rakósunk nemes egyszerűséggel a víz felé venné az irányt, köszönhetően az erőkarnak. Egyszerűen nem lenne semmi, ami úgymond „ellentartson” neki.

A képen az angol Preston Innovations oldalsó bottartója látható.

Megjegyzés: Ez egy viszonylag olcsó, sőt talán a legolcsóbb tétel egy horgászláda felszerelése során, azonban ezen sem szabad spórolnunk! Igencsak bosszantó lenne, ha egy olyan darabhoz jutnánk hozzá, amelyiket nem lehet biztosan rögzíteni a lábon, mert csúszkál rajta, vagy ne adj' Isten forog...

Középső bottartó

Akárcsak az oldalsó bottartó, ez a kiegészítő is botunk megtartásáért felelős, azonban ezt nem a horgászláda oldalán kell elhelyeznünk, hanem a lábrács lábaira kell felapplikálnunk. Laikusok számára fölöttébb vicces látvány, ugyanis ennek láttán a legtöbben egy járókeretre asszociálnak.

Azonban egy igazán hasznos kis eszközről van szó, mivel szélesebb körben felhasználható kistestvéréhez, az oldalsó bottartóhoz képest. Ennek pedig az az oka, hogy ennél az eszköznél nem muszáj leraknunk a botot, nyugodtan maradhat a kezünkben, elég, ha csak megtámasztjuk azt.

Ebből kifolyólag nagy előnye, hogy sokkal gyorsabban reagálhatunk a kapásra, mert nem kell „a bot után nyúlnunk”, ugyanis az kéznél van.

Középső bottartóból is több típus elérhető a piacon. Találhatunk köztük íveltet, valamint középen állítható struktúrájú modelleket is. A funkcionalitásuk kiviteltől függetlenül azonos.

Leginkább rakós botos pontyozásnál válhat hasznunkra, amikor a botot a bottartóban tartjuk, ugyanakkor gyorsan kell reagálnunk a kapásra.

A Preston középső bottartója kifogástalan minőségű! Nem meglepő, hogy hazánkban is kedvelt termék.

Megjegyzés: Figyeljünk oda, hogy milyen modellt vásárolunk! Érdemes olyat választani, ami kellően vastag, és viszonylag puha borítással rendelkezik!

Matchbot tartó

Kifejezetten matchbotos horgászathoz készített kiegészítő, célja, hogy kellő alátámasztást adjon match botunknak. Azt azonban érdemes megemlíteni, hogy feeder botos horgászathoz is kiválóan alkalmas, feltéve, ha egy darab bottal vesszük üldözőbe a halakat. Csak a módszernek megfelelő bottartó fejet kell belecsavarnunk, és máris használhatjuk!

Ahogy azt már megszokhattuk, ebből is többféle változat létezik. Van köztük fix hosszúságú, valamint teleszkópos modell is.

Ennél a kiegészítőnél is leginkább a pénztárca vastagsága a meghatározó, hogy melyik darabot választjuk. A fix hosszúságú bottartók természetesen olcsóbbak, azonban, ha akarjuk, illetve tehetjük, akkor érdemes beruházni egy teleszkópos modellre, ugyanis szállítás közben kisebb helyet foglal.

Megjegyzés: A bottartó fej nem a matchbot tartó tartozéka, azt külön kell megvásárolnunk hozzá!

Vállpánt

Elsőre talán furcsán hangzik, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen minőségű vállpántot találunk a horgászládán! Ezt szerintem bárki igazolni tudja, akinek már volt „szerencséje” egy csapnivaló példányhoz.

Akárhogy is nézzük, ezek a ládák nem a legkönnyebbek! Pláne akkor, ha jó pár kiegészítővel fel vannak szerelve, valamint bőségesen meg vannak pakolva aprócikkekkel is. Különösen ebben az esetben egy horgászládát hosszabb távolságra becipelni eléggé embert próbáló feladat. Az már csak hab a tortán, ha a vállpánt nyomja, vágja, dörzsöli a vállunkat!

Megjegyzés: Természetesen a láda súlya nagyban függ a váz anyagától is. Egy karbon vagy műanyag vázas láda jelentősen könnyebb lehet az aluminium vagy acél „alapú” testvéreitől.

Száktartó

Mint neve is mutatja, a célja nem más, minthogy megtartsa a haltartó szákot. Ennél a kiegészítőnél nincsenek túl nagy eltérések gyártónként, majdnem ugyanúgy van kialakítva minden darab, többnyire csak a hosszában van eltérés.

Használata igazán egyszerű, csak bele kell csavarnunk a haltartót a menetbe, a száktartót pedig a lábrács valamelyik lábán kell rögzítenünk. Azért írom, hogy valamelyiken, mert véleményem szerint mindenkinek máshogy kényelmes. Én személy szerint bal oldalra szoktam elhelyezni, nekem legjobban ez esik kézre. Azonban vannak, akik a jobb oldalon, vagy a lábrács közepénél helyezik el.

Ez egy olyan kiegészítő, amit minden láda tulajdonosnak érdemes beszereznie, különösen akkor, ha érdeklődik a versenyhorgászat iránt!

Megjegyzés: A száktartót érdemes rajtahagyni a haltartó szákon, ugyanis a folytonos csavargatástól könnyedén kikophat a menet. Egyébként ennek elkerülése érdekében használhatunk gyorsrögzítőt is!

Ernyőtartó

Akárhogy is nézzük, ernyőre mindenképp szükségünk lesz, ha nem akarunk rákvörösre égni, vagy éppen bőrig ázni. Azonban arra nem árt odafigyelni, hogy az ernyő rögzítésére milyen eszközt választunk!

Úgy gondolom, hogy ez az a kiegészítő, amiből mindenképp minőségi darabot kell vásárolni, nincs apelláta! Saját bőrömön tapasztaltam, egy „gagyi” ernyőtartóval nagyon nehéz, sőt, már-már fizikai képtelenség normálisan felállítani az ernyőt. Különösen igaz ez akkor, ha csak egy ponton rögzítjük az ernyőt.

Azonban az ernyőtartónak nem csak a minőségére, hanem a darabszámára is oda kell figyelnünk! Sajnos egy darab nem elég. Ahhoz, hogy tényleg megfelelő módon tudjuk rögzíteni az ernyőt, legalább kettő darab tartóra lesz szükségünk! Így az ernyő legalább két ponton rögzül, kellő stabilitást adva neki.

Megjegyzés: Érdemes egy rövidebb és egy hosszabb darabot beszerezni, hogy „V alak”-ban tudjuk felállítani az ernyőt. Így legalább két ponton rögzül, ennyi pedig már elégendő a rendeltetésszerű használathoz.

Fontos azt is megemlíteni, hogy önmagában nem sokat érünk a minőségi ernyőtartóval, ha ernyőnk szára nem a horgászati célokra gyártott, szabványos átmérőjű!

Kézmosótál

Aki gyakran keszegezik, az tudja, hogy egy jó dévérezés alkalmával nem nehéz nyakig nyálkásnak lenni. Nincs is ezzel probléma, legalább hal szagúak lettünk, elmondhatjuk magunkról, hogy fogtunk halat.

Azonban akik szeretnék ettől megkímélni magukat, azoknak különösen hasznos kiegészítő lehet a kézmosótál. Csak a horgászláda egyik lábára kell felszerelnünk és máris a közelünkben van annyi víz, amennyiben kényelmesen meg tudjuk mosni a kezünket. További előnye, hogy mivel egy lábra kell felapplikálni, nem foglal további helyet a ministégen.

Megjegyzés: Természetesen a kézmosáson kívül másra is tudjuk használni! Akár pelletet is előáztathatunk benne, vagy ha nagyon minimalizálni szeretnénk a felszerelésünket, akár némi csalogató anyag tárolására is tökéletesen megfelel.

Csalizó tálca

Erről a kiegészítőről és nagyobb tervéréről, a ministégről már az előző részben is szó esett. Már ott is említettem, hogy van köztük némi, eltérés, leginkább méretbeli. Ezeket a különbségeket pedig nem árt tisztázni.

Ahogy azt már a neve is „jelzi” a csalizás megkönnyítését szolgálja. Egy viszonylag kis méretű, többnyire perforált lemezről van szó, amit a horgászládánk egyik lábára kell felszerelnünk. Mérete gyártónként eltérő, de az átlagot 40x30 cm környékén lehet definiálni. Jó kompakt kiegészítő, azonban előnye egyben a hátránya is! Az előnye egyértelműen az, hogy kevés helyet foglal és viszonylag olcsó. Azonban a hátránya is a méretéből adódik! A rajta elhelyezhető edények, eszközök száma igen korlátozott. Két-három csalitartó edénnyel akár meg is tölthetjük.

Leginkább azok számára lehet hasznos, akik nem szeretnének sokat költeni ládájuk felszerelésére, de mégis szeretnék kiélvezni minden kényelmi funkcióját. Ugyanakkor a minimális felszerelést kedvelőknek is érdemes elgondolkodniuk a vásárlásán.

Megjegyzés: Mivel nincs úgy alátámasztva mint egy ministég, ezért ne helyezzünk el rajta túl nehéz tárgyakat!

Ministég

A csalizó tálca nagy testvére. Itt már jelentős méretbeli különbséget figyelhetünk meg. Ennél is a tálcák mérete gyártónkét változó, azonban elmondható, hogy 70x50 cm az átlag. A ministég már nem csak csali és aprócikk elhelyezésére hivatott, két lábbal vannak alátámasztva, így akár nehezebb tárgyakat is elbírnak. Például etető vagy szemes anyaggal teli edényeket.

Helykihasználás szempontjából egyértelműen jobb, mint kisebb testvére, a csalizó tálca. Azonban jelentősen drágább. Véleményem szerint ebből az egy szempontból marad alul a kis tálcával szemben. A méretét nem hoznám fel kontrának, ugyanis ha szállítás során a láda alá kerül, akkor elhanyagolható a helyigénye.

Ezen aztán minden elfér, amire egy horgászat során szükségünk lehet!

Megjegyzés: Igyekezzünk vízszintesen felállítani a ministéget, hogy a terhelés eloszlás egyenletes legyen!

Topset tartó

Az egyik legfontosabb kiegészítő. Prioritása vetekszik az oldalsó bottartóéval! A rakós botok topsetjei a bothoz mérten a legjobb minőségű karbon felhasználásával készülnek, ezért különösen fontos, hogy min és hogyan tároljuk. Soha ne tegyük hanyagul magunk mellé, mert az előbb-utóbb a topset sérüléséhez vezet. Egy jó minőségű bothoz gyártott topset árán pedig akár két topset tartót is vehetünk, szóval nem érdemes „a tűzzel játszani”, különben könnyedén pórul járhatunk! Ez pedig tipikusan annak az esete lenne, hogy többe került a leves, mint a hús...

Általában 8-12 férőhelyes példányokba futhatunk bele. Ez talán soknak tűnik, különösen olyan horgászok számára, akik csak kettő-három topsettel rendelkeznek. Azonban tárolhatunk rajta match, vagy akár spiccbotokat is. Így felkészültünk arra az esetre is, ha a rakózás valamiért mégsem hozná meg a várt eredményt, és beljebb kell horgásznunk. Így már nem is tűnik olyan soknak az a 8 hely...

Alapvetően két típust különböztetünk meg. Az egyik a ládára szerelhető, a másik pedig a ládától függetlenül elhelyezhető. Túlzottan nagy különbség nincs köztük, feladatuk ugyanaz: a topsetek kényelmes tárolása. Ár szempontjából sincs túl nagy differencia, az előbbi két-három ezer forinttal kerül többe. Hogy ki melyiket választja, az már ízlés dolga. Én személy szerint a ládára szerelhető változatot preferálom.

Különböző topset tartók használat közben.

Etető tálcatartó

Funkciója hasonló mint a csalizó tálcának és a ministégnek a különbség csupán annyi, hogy ebbe különböző méretű edényeket helyezhetünk el, ami etető vagy szemes anyag tárolására szolgál. Akárcsak a ministéget, ez is rendelkezik megfelelő alátámasztással, hogy ne rogyjon össze a ránehezedő súlytól. Méretbeli különbségek ennél a kiegészítőnél is vannak. A kisebb változat két tálca tárolására alkalmas, valamint egy darab láb támasztja alá. Nagyobb testvére már kapott egy plusz férőhelyet, valamint egy lábat is.

Előnye, hogy ízlésünkre szabhatjuk, ha találunk hozzá olyan méretű edényeket, amelyek tökéletesen passzolnak bele. Így akár egy nagy, vagy több kisebb tálcánk is lehet. Attól függ, hogy éppen milyen felosztásra van szükségünk.

Ugyanakkor érdemes megemlíteni az árát is, ugyanis jelentősen olcsóbb egy ministéghez képest!

Kerék garnitúra

Egy nagy és nehéz láda esetében mondhatni kötelező tartozék. Fokozattan igaz ez akkor, ha hosszabb távon kell cipelnünk a felszerelésünket, míg odaérünk a kiválasztott helyre. Nem csak azért, mert nem szakad le a vállunk, amíg behordjuk a szükséges dolgokat, hanem akár a ládára pakolva egyszerre több dolgot is be tudunk vinni! Elég csak kihúznunk a lábrácsot, és máris pakolhatunk rá némi felszerelést. Természeten a józan ész keretein belül, nehogy bármiféle kárt okozzunk a ládán.

A készlet magában foglalja a két kereket, valamint a húzókart, amit a lábrács lábaira kell felhelyeznünk. Roppant egyszerűen igénybe vehető, csak két univerzális karra van szükségünk. Ezek a láda hátsó lábaira kerülnek, a kereket pedig ezek segítségével tudjuk tökéletesen rögzíteni.

Viszonylag drága kiegészítő, de a szállító eszközök közül ez a legolcsóbb. Ha megengedhetjük magunknak, akkor mindenképp szerezzünk be egyet, mert nagyon sok erőfeszítéstől megkímélhet minket!

Trepni

A trepni akkor hasznos társunk, ha olyan vízterületen kell horgásznunk, ahol a horgászláda felállítása igen nehéz, vagy a lábak korlátozott hossza miatt lehetetlen. Ilyen helyek például a köves, folyóvízi partszakaszok, valamint a lápos, sásos vízpartok.

Általában 1x1 méter alapterületű, így megfelel a nemzetközi versenyszabályzatnak is. A váz szerkezete erős és vastag falú, akár 170-180kg-ot is elbír. Ezáltal a horgászt és teljes felszerelését is gond nélkül elbírja. Lábai 1 méter hosszúak, valamint 40 milliméter átmérőjűek.

Ez a kiegészítő azonban már csak a versenyzők és folyóvízi rakózás szerelmeseinek kiváltsága. Hogy miért ? Az oka igen egyszerű! Az ára vetekszik egy átlagos horgászládáéval...