A rakós botos horgászat alapjai – 3. rész – Horgászláda

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

Az előző két részben (1. rész2. rész) megismerkedtünk a rakós botos horgászat legfontosabb fogalmaival, a botok típusaival, felépítésével, valamint a topsetekkel is. De a java még csak most jön! Ahhoz, hogy valóban kényelmesen és hatékonyan tudjuk alkalmazni ezt a rendkívül eredményes módszert, szükségünk lesz néhány kisebb-nagyobb eszközre. Ilyenek pl. a horgászláda, botgörgő, valamint különböző aprócikkek. Mivel ez a lista olyannyira hosszú, hogy egy cikkben képtelenség felsorolni. Így megpróbálom fontossági sorrendben bemutatni a különböző eszközöket. Most csak a horgászládáról, valamint a hozzá kapcsolódó kiegészítőkről beszélek.

A horgászláda

Sokak szerint ez a legnagyobb visszatartó ereje a rakós botos horgászatnak! Ennek egész pontosan két oka van. Az egyik az, hogy a külföldi gyártók kínálatát tekintve a ládák már önmagukban is méregdrágának tűnnek, a másik pedig az, hogy a láda láttán jön elő a már korábban említett „horgászbolt” effektus. De akárhogy is nézzük, erre az eszközre mindenképp szükségünk van, valamint talán ez az egyetlen a tengernyi dolog közül, amit semmi mással nem tudunk kiváltani. Azt fontos megemlíteni, hogy valóban ez az egyik legnagyobb anyagi befektetés, talán még költségesebb is mint maga a rakós bot! Iszonyúan sok kiegészítő van a ládákhoz, már-már zavarba ejtőn sok, de természetesen ezek közül nincs szükségünk mindegyikre. Sőt, az esetek többségében bőven elegendő egy bottartó és egy oldaltálca, amin a csalinkat és egyéb aprócikkeinket tartjuk!

Akárcsak a botok esetében, itt is rendkívül széles a paletta. Ma már nem csak rakós botos, valamint versenyhorgászathoz ajánlott ládákat forgalmaznak a gyártók, hanem kifejezetten a feeder botos horgászathoz tervezett darabokat is. Ezért mindenképp fontosnak tartom leírni a paramétereket, hogy mitől is lesz alkalmas egy láda ehhez a technikához.

Mint láthatjuk, valóban nem kis dologról van szó, azonban ezen a képen még nincs rajta minden szükséges kiegészítő...

Lábak

Akárhogy is hangzik, de ez az egyik legfontosabb szempont az első ládánk kiválasztásánál! Ha tehetjük, olyan modellt válasszunk, amely rendelkezik legalább 4 darab teleszkópos lábbal, valamint a talpak minden irányba forgathatóak!

A forgatható talpak előnye, hogy bármilyen terepen biztonságosan felállíthatjuk ládánkat, az nem fog elcsúszni, ugyanis a tappancsok akármilyen talajviszonyhoz képesek alkalmazkodni, köszönhetően annak, hogy viszonylag nagy szöget képesek bezárni. Legyen szó lejtős vagy köves felületről, biztosak lehetünk benne, hogy nem fogunk beborulni, esetleg belecsúszni a vízbe!

A teleszkópos rendszernek leginkább a „dombos”, valamint a lejtős területen van haszna. Mivel a botunk hossza fix, ezért próbálunk minél közelebb ülni a vízhez. Gondoljuk csak végig, hogy mi történik akkor, ha annyira lejtős a part, hogy az első két lábat teljesen le kell engednünk! Akkor bizony nem fogjuk tudni mire feltenni az oldalsó bottartónkat, ugyanis az első lábakon egyáltalán nem marad szabad felületünk! Ebben az esetben egy nélkülözhetetlen eszköz nem került fel a ládánkra!

Ilyen, és ehhez hasonló szituációkban igazán hasznos a teleszkópos láb, ugyanis elég csak a belső részét leengednünk és máris beállítottuk a lábrácsot, valamint maradt szabad felület a többi kiegészítőnknek is. Ezért is említettem, hogy 4 darab teleszkópos lábra feltétlenül szükségünk van! Ezek közül kettő kerüljön a lábrácsba, a másik kettő pedig a láda első részébe! Aki biztosra akar menni, az kicserélheti a két hátsó lábat is teleszkóp rendszerűre, de az eddigi horgászataim során még nem találkoztam olyan tereppel, ahol ne tudtam volna biztonságosan felállítani a ládám fix hátsó lábakkal. De ugye mint tudjuk, az Ördög nem alszik...

A lábaknál fontosnak tartom megemlíteni az alakot és az átmérőt is! Manapság már a legtöbb láda kör alakú lábakkal kerül forgalomba, ergo a legtöbb kiegészítő is kör keresztmetszettel készül. Azonban még mindig akad olyan gyártó, amelyik a régi, négyszög alakú lábakkal kínálja termékeit. Ilyen pl. a sokak által ismert angol gyártó, a Preston Innovations is. Félreértés ne essék, a Preston kifogástalan minőségű ládákat és ahhoz tartozó kiegészítőket gyárt, valamiért mégis a kör lábak terjedtek el. Én mindkét megoldást nyugodt szívvel ajánlom, a különbség csupán annyi, hogy a kör keresztmetszetű lábhoz több gyártó termékei közül választhatunk! Tehát, ha olcsóbban szeretnénk megúszni ládánk felszerelését, akkor ez a számunkra ideális választás.

A másik lényeges tulajdonság a láb átmérője. Ahogy már megszokhattuk, ezek sem teljesen azonosak, de elmondható, hogy a leggyakoribb méret a 25mm. Ugyan az egyik neves francia gyártó (RIVE) megvalósította a 36mm-es átmérőt is, de ez már egy költségesebb megoldás, amit a legtöbb kezdő rakós botos horgász nem engedhet meg magának!

Lábrács

Ugyan a lábrács nem „kötelező tartozék”, de egyértelmű, hogy jó ha van, ugyanis a ládánk sokkal kényelmesebb, ha a lábunk nem csak lóg a levegőben. Különösen egy egész napos horgászat során igazán hasznos. Többnyire csak a feeder botos horgászathoz tervezett ládák nem rendelkeznek ezzel a kényelmi funkcióval. Egy kifejezetten rakós botos technikához szánt láda esetén mondhatni alapfelszereltség a lábtartó!

Gondolom senkinek sem okozok túl nagy meglepetést azzal, ha azt mondom, hogy a lábrácsot sem egyféle módon rögzítik a horgászládára. Egész pontosan a gyártók három megoldást kínálnak erre.

Az egyik, és egyben a legrégebbi megoldás a felhajthatós lábtartó. Ez egyszerű, akár a faék! A használatba vételhez szimplán le kell hajtani a lábrácsot, majd pedig a láda fiókjait és ülőfelületét kell feljebb emelni, egészen addig, amíg meg nem találtuk a megfelelő ülésmagasságot. Ha ezzel megvagyunk, akkor használatba is vehetjük a ládát. Ennek a megvalósításnak azonban van egy elég nagy hátránya is! Mégpedig az, hogyha felállunk a ládánkról valamiért, és a botunk az oldalsó bottartóban maradt, akkor egy apró, de annál fontosabb rögzítő elem híján az ülőfelület könnyedén rácsapódhat a lábrácsra. Így nem csak beleborul minden felszerelésünk a vízbe, de a rakósunk garantáltan eltörik!

Ezt konstrukciót pontosan ezért váltotta fel a csúsztathatós lábrács. Ennek az a lényege, hogy a láda keretében található egy sín, amiben végigcsúszik maga a lábrács. Ennek köszönhetően nincs szükség egy újabb, - jelen esetben rögzítő elemre - , ugyanis a ládánk folyamatosan hat lábon áll. Ennél a megoldásnál a ládának (keret) a helyzetét fixáltuk, a lábrács csak amolyan másodlagos szerepet tölt be, hogy legyen mire tenni a lábunkat. Az ilyen típusú ládák esetében az ülésmagasságot többnyire plusz modulok beépítésével, vagy éppen kivételével állíthatjuk be. Természetesen ez csak a moduláris modelleknél megoldható, a nem moduláris, de csúsztathatós lábráccsal rendelkező ládák ülésmagassága állandó! Ha moduláris versenyládán gondolkodunk – én személy szerint ezeket ajánlom –, akkor vásárlás előtt mindenképp térképezzük fel az árakat, ugyanis gyártónként tekintve nem csak a ládák, de a modulok ára is elég eltérő tud lenni!

Két konstrukcióról már szó esett, de mint az említettem három van. Ez csak kicsiben tér el a csúsztathatós megoldástól, viszont elég érdekes megoldás. Ezt a RIVE cég kínálatában láthattuk először 2010-2011 környékén.

Ennek az a lényege, hogy magát a lábrácsot fixáljuk, nem pedig a ládáét. Ez lényegében az ellentettje az előző megoldásnak. Ugyanakkor nagyfokú stabilitást ígér a gyártó, különösen akkor, ha a lábrácson állunk pl. etetésnél.

Bővíthetőség

A moduláris horgászládák előnye vitathatatlan. Egyik, és egyben legnagyobb előnyük, hogy teljes mértékben igényeinkre szabhatjuk ládánkat mindenféle átépítés nélkül. Mindezt egyszerűen megtehetjük új modulok beépítésével, cseréjével, vagy éppen kivételével. Az ülőfelület alatt kialakíthatunk akár egy szerelékes fakkot vagy két fiókban tárolhatunk aprócikkeket. Szinte minden megoldható, amit csak elképzelünk, de ez még nem minden! A legtöbb gyártó különféle ülőfelületeket is kínál a ládáihoz, ezzel biztosítva, hogy tényleg saját ízlésünkre szabhassuk „trónunkat”.

Szintén hasznos extra az ilyen struktúrájú ládáknál, hogy néhány kivételtől eltekintve képesek szerelékes koffer befogadására is! Az ilyen ládák esetében a lábrács fölött található egy sín. Ebbe kell belecsúsztatni a koffert. Ez hivatott biztosítani a megfelelő rögzítést. Ezeket a koffereket többnyire ugyanolyan típusú modulokkal tudjuk kialakítani, és szerelékeket, kiegészítőket tárolhatunk bennük.

Mint mindennek, ennek is van egy hátránya, mégpedig az, hogy jelentősen megnövelheti a ládánk súlyát. Azonban ez is csak akkor fontos szempont, ha a horgászhelyig kell cipelnünk a felszerelést!

Ugyan nem ez az elsődleges szempont egy horgászláda megvásárlásakor, de ha hosszú távra tervezünk, akkor érdemes elgondolkodnunk egy ilyen rendszerű ládán!

Kiegészítők

Mit sem ér a horgászládánk megfelelő kiegészítők nélkül! Bizony ez a technika megkövetel néhány kiegészítőt, ezek nélkül ugyanis teljesen élvezhetetlen lenne a horgászat. Mivel rengeteg gyártó van jelen a piacon, tengernyi termékkel, ezért most csak nagy vonalakban fogom bemutatni ezeket az eszközöket, valamint ezek közül is csak a legfontosabbakat. A következő cikkben már részletesebben leírom a kiegészítők jelentőségét, gyakorlati hasznát, valamint megpróbálok néhány alternatívát is bemutatni!

Oldalsó bottartó

Erre az eszközre ha törik, ha szakad, de mindenképp be kell ruháznunk! Személy szerint el sem tudnám nélküle képzeli a horgászatot! Ez az egyszerű, de rendkívül hasznos eszköz, mint a neve is jelzi, rakós botunk tartására szolgál. Enélkül szinte képtelenség normálisan megcsinálni az alapozó etetést, ugyanis iszonyúan nagy lenne a szórás. Egyszerűen nem tudnánk arra koncentrálni, hogy a gombócok a megfelelő helyre pottyanjanak, valamint közben a botot is megtartsuk, és ne azt találjuk el.

Oldaltálca

Mások esetleg csalizó tálca néven ismerhetik. Ugyan ezt már nem sorolom a „kötelező” kiegészítők közé, de ugyanúgy vagyok vele mint az oldalsó bottartóval, nem tudnék nélküle horgászni. Ezt viszont a saját bőrömön tapasztaltam, baromi kényelmetlen hajolgatni a földön lévő csaliért, valamint az sem túl előnyös, ha belemásznak a hangyák. Azért lássuk be, a földön jóval nagyobb az esélye...

Ez a kis eszköz pont ezt hivatott megakadályozni. Egyszerűen csak a horgászládánk egyik lábára kell felcsavarni, ezután már elhelyezhetjük rajta a számunkra szükséges csalikat, apróságokat. Azonban a felhasználási köre nagyban függ a tálca méretétől is! Értelemszerűen egy mini stégen jelentősen több eszközünk elfér, amire a horgászataink során csak szükség lehet, míg egy kicsike tálcán lehet, hogy csak a csalijainknak jut majd elegendő hely!

Ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy ez az extra árban is megmutatkozik!

Egy ekkora méretű tálcán nem csak a csalogatóanyag, de minden szükséges apróság elfér, amire egy horgászat alatt csak szükségünk lehet!

Konklúzió

Most, hogy tisztában vagyunk a fogalmakkal, a különböző funkciók jelentőségével, valamint megismertünk néhány kiegészítőt is, így talán tisztábban látjuk a dolgokat, esetleg pontosan megfogalmazódott bennünk, hogy milyen ládát szeretnénk.

Egy nagyon fontos tényezőről azonban eddig nem esett szó. Ez pedig az ár!

A felhajthatós lábráccsal ellátott modellek olcsóbbak, viszont már említettem, megfelelő rögzítő elem nélkül nem túl biztonságosak.

A csúsztathatós lábrácsú modellek kicsivel, de nem eget rengetően drágábbak, viszont kevesebb velük a macera. Ha valaki olcsóbban szeretné megúszni a horgászláda vásárlását, akkor érdemes elgondolkodnia használt eszközön is, ugyanis nagyon jó ajánlatokat lehet találni az apróhirdetések között, pláne télen!

Némely gyártó kínál külön láda keretet is, ez leginkább azoknak ajánlott, akik az elejétől kezdve saját igényeikre szeretnék szabni ládájukat, azonban ez jelentősen drágább megoldás.

Ez pont egy olyan téma, amelyben nagyon nehéz tanácsot adni. Talán csak egyetlen dolgot tudok javasolni, de ezt érdemes betartani. Nézegessük a kínálatot, akár a boltokban, akár az interneten, majd döntsük el, hogy pontosan milyen ládára és kiegészítőkre van szükségünk.

Ha valakinek van rá módja, akkor próbáljon is ki néhány darabot, így jóval könnyebben megtalálhatja a számára ideálisat.