A rakós botos horgászat alapjai – 2. rész

Minden címke 301

Mutasd az összes cikket...

Az előző részben már megismerkedtünk a rakós botok fontos paramétereivel. Ezekről már nem igazán szeretnék szót ejteni a későbbiekben, csak akkor, ha feltétlenül szükséges! Mint ígértem, ebben a részben kifejtem, hogy pontosan mi is az a topset, milyen fajtái léteznek, illetve bemutatom azokat az eszközöket, amelyekkel „tuningolhatjuk” botunkat!

A rakós bot részeinek bemutatása

Topset

Már az első részben is sokszor előfordult ez a kifejezés, de nem esett róla szó, hogy pontosan mi is ez! A topset nem más mint a rakós bot első néhány tagja. Mások által, egy számomra elég érdekes kifejezéssel élve: a csúcsa. Ebbe kerül bele a gumi, és ennek segítségével tereljük szákba halainkat.

Kétség sem fér hozzá, hogy a topset nagyon fontos szerepet tölt be a rakós botos horgászat során! Hogy mi is ennek az igazi haszna ? Hát nem más, minthogy egy pillanat alatt tudunk szereléket váltani! Csak hátra kell tolnunk botunkat, levenni róla az aktuális topsetet, és már mehet rá a másik, ami segítségével nem csak egy teljesen másfajta szereléket, de akár eltérő gumizást is alkalmazhatunk! Ha rendelkezünk 4-5 darab topsettel (a versenyzőknél nem ritka a 10 sem), szinte nincs is olyan eset, amire nem tudunk felkészülni a horgászat megkezdése előtt! Azonban én azt mondom, hogy hétköznapi horgászatra 2-3 darab topset is bőven elég!

Megjegyzés: Egy rakós botot csak akkor tudunk maximálisan kihasználni, ha plusz topsetekkel is rendelkezünk!

Akárcsak a botokat, a topseteket is „különböző” hosszúságban gyártják! Ezeknek a hosszát a tagok darabszáma határozza meg! Ezért nem is igazán helytálló a „különböző hosszúság” kifejezés, mivel csak a bottagok számában van eltérés.

Tehát, ha egy három tagos topsetet vásárolunk, akkor kapunk egy spicc, egy kettes, és végül, de nem utolsó sorban, egy darab hármas számú tagot! Ezeket a sorokat olvasva a legtöbben valószínűleg elgondolkodnak majd, és egyetlen kérdés fogalmazódik meg bennük: Ha a botom 9 tagos, és veszek egy „9 tagos topsetet”, akkor tulajdonképpen egy új botot vásároltam ? De ugyanúgy igaz ennek az  inverze is. :)

Na de, milyen topsetet vásároljunk ? A válasz nagyon egyszerű: le kell ülni és többször át kell gondolnunk, hogy pontosan milyen típusú, illetve hosszú topsetre van szükségünk!

A típust leginkább a gumi erőssége, valamint a fogható halak mérete, a hosszát pedig a vízmélység határozza meg! Az utóbbi szempontot tekintve a magyar horgászok rendkívül szerencsés helyzetben vannak, ugyanis ritkán van szükség 4 tagosnál hosszabb topsetre! Sok bothoz, főleg azokhoz, amelyeket szigetországi cégek kínálnak, előszeretettel csomagolnak  úgynevezett power topsetet, ami két tagból áll. Az ok egyszerű: Angliában rengeteg mesterséges tó van, ahol elég ez a hosszúság is.

A következő néhány sorban bemutatom nektek, hogy pontosan milyen típusok léteznek:

Keszeges topset

Ezek a topsetek kiváló minőségű alapanyagból készülnek! Általános jellemzőjük, hogy merevek, valamint jóval könnyebbek, mint a pontyos testvéreik, ezáltal nagyon gyors horgászatot tesznek lehetővé, ami keszegezésnél elengedhetetlen! Sajnos ezeknek az előnyös tulajdonságoknak megvan a maguk hátránya is! Ezek az eszközök jóval törékenyebbek is, mint nagyhalas társaik! Kivett spiccel némelyik darab alkalmas nagyhalas pecára is, azonban én nem ajánlom a pontyos topset ezen módját!

Pontyos topset

Ezek a topsetek szintén kiváló minőségű alapanyagból készülnek, azonban kicsit több karbon felhasználásával! Az elsődleges cél egy pontyos topset tervezésekor, hogy tényleg alkalmas legyen pontyhorgászatra, ne törjön el egy szebb hal alatt, valamint „elbírja” a vastag, kifejezetten nagy hal horgászatra készített csőgumikat is! Leginkább „power topset”, illetve „power kit” néven elérhetőek a hazai, illetve külföldi kínálatban is. Általános jellemzőjük, hogy két tagból állnak és egy 3 tagos, keszeges topset hosszának felelnek meg (ez persze nem azt jelenti, hogy nem léteznek hosszabb változatok)! Már-már hasonló erősségűek mint a nyéltag! Ezekkel már bátran durvulhatunk, ha a bot erejéhez passzoló gumit fűzünk bele! Legyen az akár tömör- vagy csőgumi! Természetesen a bot maximális terhelhetőségét itt is figyelembe kell vennünk, különben csúnya véget érhet a horgászat!

Csészés topset

Ennek a típusnak már nagyon sok, számomra vicces elnevezését hallottam, illetve olvastam! Különösen az alábbi kettőn derültem nagyon jót:

• kupakoló
  • köcsögölő (Szerintem ez a legjobb!:))

Először is tisztázzuk, hogy honnan ered az elnevezés, aztán azt, hogy pontosan mire való! Ha megnézzük a külföldi (leginkább angol) webshopok kínálatát, akkor ezt a típust több mint valószínű, hogy „cupping kit” néven találjuk meg! A „cup” (ejtsd.: káp) angolul csészét jelent, ez inges alakban van, vagyis folyamatos, vagy éppen zajló cselekvésre utal! Tükörfordításban valahogy így hangzana: csészéző kit. Lássuk be, ez elég furcsán hangzik, talán kicsit bántó is fülünk számára! Nem szeretném nyelvújító szerepét betölteni, valamint megreformálni sem a horgászatban jelenleg előforduló kifejezéseket, de van néhány eszköz, amit nem megfelelően neveztek el!

Most, hogy megvolt a magyarázat, nézzük meg mire is való ez az igencsak hasznos eszköz! Köztudott, hogy a rakós bot nagyon precíz horgászatot tesz lehetővé, akkor miért ne etessünk hasonló pontossággal ?

A topset végén található egy csatlakozó, erre kell ráapplikálnunk a rakós botos csészét. Az ebbe töltött csalétket, ami lehet etetőanyag, csontkukac, pellet, stb. könnyedén bejuttatható az úszó közelébe! Sőt, akár két etetést is könnyedén kialakíthatunk egymástól nem olyan messze! A szemfülesebbek ezt már láthatták versenyhorgászoknál, külön etetést alakítanak ki a törpeharcsáknak, hogy megpróbálják őket távol tartani a „fő” etetéstől.

Előnyei és lehetőségei egyaránt vannak az ily módon történő etetésnek. Legnagyobb előnye, hogy szinte teljesen hangtalan! Ezzel a módszerrel garantáltan nem fogjuk elriasztani a halakat az etetésről! Pontyozásnál kifejezetten hatékony, pláne akkor, ha a szemes anyagot kb. fél méteres sávban „szórjuk szét”, így több hal fér el az etetésünkön!

Mint ahogy mindennek, ennek az etetési technikának is megvannak a maga hátrányai! Az egyik, hogy befektetéssel jár! Bár vannak topsetre „húzható” csészék is, valamint egyéb eszközök, amikkel hasonló pontossággal tudunk etetni, de közel sem biztos, hogy ezekkel is elérhető a kívánt hatás! (Ezekről majd egy másik cikkben írok részletesebben.)

A másik pedig az, hogy nagyon sokat kell gyakorolni! Senki sem úgy születik, hogy tökéletesen megy neki a „köcsögölés”! Tudom, elsőre nagyon könnyűnek tűnik, de amikor először próbálkozik vele az ember, akkor döbben rá, hogy egyáltalán nem olyan, mint amilyennek elképzelte! Minél tovább toltuk be a botot, annál nehezebbnek tűnik, elkezd libegni, olykor-olykor a gombóc ki is esik a pohárból… Legegyszerűbb módszer a gyakorlásra: töltsünk vizet a csészébe! Ha már nem löttyen vagy folyik ki belőle a víz, akkor már mondhatjuk, hogy belejöttünk!

Megjegyzés: Amíg nincs meg a kellő rutin, addig hanyagoljuk a legnagyobb, 250ml-es csészét! A legkisebbel kezdjünk el gyakorolni, majd szépen, fokozatosan váltsunk nagyobb méretre!

Univerzális topset

Univerzális topsetekkel már előrukkolt néhány gyártó. Egyaránt készülnek keszeges és pontyos változatok, valamint ezek közti átmenetek is, sőt még csészés verziók is! Sőt, némelyik gyártó begumizva is kínál topseteket, ezzel is megkönnyítve a vásárlók dolgát!

Az átmérő széles skálán mozog, szinte minden botra találunk univerzális topsetet!

Vannak akik szeretik és ajánlják ezeket az eszközöket, de természetesen léteznek „ellendrukkerek” is. Bizonyos esetekben egyértelműen nyerő alternatíva lehet (pl. akkor, ha már egyáltalán nem lehet gyári topsetet szerezni botunkhoz), de én inkább lebeszélném róla a horgászokat! Ennek az oka pedig nem más, minthogy a bot és a topset valószínűleg nem azonos tüskén készült! Igen, most jön képbe a sokat emlegetett kúposság! Sajnos ez ilyen esetben eltérő, ergo a topset soha nem fog tökéletesen illeszkedni a botra!

Megjegyzés: Ha van rá mód, csak eredeti, a botunkhoz való alkatrészeket, kiegészítőket használjunk! Lehet, hogy nagyon csábító tud lenni egy olcsóbb, köztes megoldás, de egész biztos, hogy nem kifizetődő!

Toldó

Akik már egy ideje horgásznak rakós bottal, azok már tapasztalhatták, hogy az Ördög sohasem alszik! Néha bizony vannak olyan helyzetek, amikor botunk rövidnek bizonyul! Nem vagyunk kellően hatékonyak, mert nem érjük el a medertörést, vagy egyszerűen képtelen vagyunk beljebb horgászni, mert botunk így is teljes hosszban van!

Ezen esetek kiküszöbölésére kínál nagyszerű lehetőséget a toldó! Ha definiálnom kellene, hogy pontosan mi is ez az eszköz, akkor azt mondanám, ez egy újabb nyéltag, amit botunk jelenlegi nyéltagjára kell csatlakoztatnunk, ezáltal jelentős decimétereket nyerhetünk. Ez leginkább versenyeken lehet hasznos! Erősségük és súlyuk is közel azonos a nyéltagéval, tehát nem kell aggódnunk, hogy esetleg kikönyökölnénk vagy összeroppantanánk!

Természetesen ennek hatására megváltozik botunk viselkedése is! A „petrencénk” nehezebbé (jelentősen nő az erőkar!), lógósabbá válhat. Ez különösen az alsóbb kategóriában elhelyezkedő pontyos botok esetében érezhető!

A toldók hossza típusonként konstans, vagyis állandó. Nincs választható hossz, mint pl. a botok esetében! Azonban mégiscsak meg kell határozni valamilyen értéket, különben elég nehéz lesz elképzelnünk. Botunk nyéltagjától pár centivel hosszabb, valamint kicsivel vastagabb is!

Megjegyzés: Versenyen csak akkor használhatjuk a toldót teljes hosszában, ha botunk nem lépi túl az engedélyezett bothosszt! Ha ez a feltétel nem teljesül, akkor sajnos muszáj megkurtítanunk rakósunkat!

Mini toldó

A mini toldó, mint neve is mutatja a toldó kistestvére. Akárcsak a toldó, ez is egy roppant hasznos kis eszköz, leginkább a versenyhorgászok veszik hasznát! Szerepe rendkívül egyszerű, viszont legalább olyan fontos! Gumizásnál az esetek többségében vissza kell vágni botunk spiccét, ezzel értékes centimétereket veszítünk. A mini toldó pont az elvesztett hosszúságot adja vissza! Mint már említettem, egy versenyen tényleg minden centiméter számít.

Két típusát különböztetünk meg: a megfordíthatót és a nem megfordíthatót. Néhány sorban bemutatom, hogy mi a különbség közöttük!

Nem megfordítható mini toldó:

Ezt a típust csak a nyéltagba csatlakoztatva tudjuk használni, a nyél előtti tagba egyszerűen nem passzol bele!

Megfordítható mini toldó:

A megfordítható mini toldó kialakításának köszönhetően tökéletesen illeszkedik a nyél, illetve a nyél előtti tagba is! Az egyik vége a nyéltagba, a másik pedig a nyél előtti tagba csatlakozik. Ennek előnye, hogy eggyel rövidebb, illetve teljes hosszban is tudjuk használni a mini toldót, valamint biztonságérzetet nyújt a horgász számára, ha nyéltag nélkül horgászik, mini toldó használatával!