Rakós bot

A rakós bot, A VERSENYBOT. Így, csupa nagybetűvel. Szinte minden horgászversenyen láthatjuk, hisz a legpontosabb és sokoldalúbb horgászatot, csali vezetést tesz lehetővé. Őszintén mondom, hogy ember nem tudná megmondani, hogy mennyi bajnoki címhez segítette a versenyhorgászokat. Lehet folyóvízi úsztatás, tavi pontyozás vagy keszegezés. Minden versenyzőnél ott van, bevetésre készen, hogy a pontos és precíz horgászattal a dobogó tetejére juttassa a horgászt. Természetesen, ma már nem csak a versenyzők privilégiuma a rakós bot. Egyre többen használják örömpecára is. Én magam is úgy gondolom, hogy az egyik legjobb dolog a Tiszából ezzel a módszerrel jó halat fogni. A mai napig, még mindig érzem azt a megmagyarázhatatlan izgalmat, remegést, ha márna van a rakós boton. Hihetetlen élmény egy ilyen folyóvízi hal fárasztása.

Egyre több típus került már a horgászboltok polcaira. Ugye az alap bot a 13 méteres. Ezeket engedik  a hazai versenyeken, illetve Európában. Ezeknek a botoknak ép úgy van nagyhalas, erős változata, mint fineszes valódi versenybotja. Természetesen a horgászatunk dönti el, hogy melyik típust válasszuk. A folyóvízi illetve a pontyos versenyekre a nagyhalas botokat válasszuk. Az esetek többségében nem kell sok halat fognunk, nem kell pörgetnünk a tempót. Így választhatjuk, a kicsit lassabb, de sokkal erősebb bottípust. Azt fontos megemlítenem, hogy a folyó vizeken szinte mindig ilyen bottípust használjunk. Mert a feszes, gyors botok sokkal hamarabb összetörnek. Több oka is van ennek, a folyó előfeszíti a botot, a bevágás szöge után fellépő vektorok… Ne menjünk bele, egyszerűen nem oda valók.
Ha egy álló vízi versenyen, magas fordulatszámon kell horgászni, akkor választhatjuk a feszes, gyors botokat. Bármeddig elmehetünk, amit a pénztárcánk bír. Ne legyen kétségünk, van az az árszint, amit nem bír. Ha keszegezés közben a kedvenc tavunkon egy nagy pontyba akadunk egy ilyen bottal, no para, csak ésszel, a bot bírja, nagy biztonsággal foghatunk meg vele álló vízen hatalmas halakat. Könnyűek, feszesek, gyorsak, de meglepően erősek.

Külön ki kell emelnem a rövid rakós botokat. Ezek az erős margin botok általában kifejezetten nagy halas horgászatra készültek. Hihetetlen tempóban tudjuk húzni velük a nagy testű halakat. Kifejezetten élmény tavakra fejlesztették, de egyre gyakrabban találkozhatunk velük folyó vizeinken is. Sőt, bármilyen meglepő, már harcsázó videók is elérhetőek a világhálón, ahol a főszerepben ilyen botok vannak. Ezek a rakós botok általában 8 métertől 11 méterig készülnek, hihetetlen méretű csőgumikat is képesek befogadni. A 8 méteres alap botok beszálló kategóriája, már sokak által elérhető árszintet értek el. Így nagyon bízom abban, hogy egyre több rakós bottal találkozhatunk a vízpartokon.

Egy mondat erejéig térjünk ki a rakós botok angol verziójára, melyek gyakran 16 méteres pack-ban kerülnek forgalomba, de már találkoztam hosszabb verziókkal is. Ha már felmerült a pack szó. Olyan csomagot jelent a pack, amikor a botot nem szálban kínálják a gyártók, hanem a csomagban, akár több top-set-et tartalmazó pack-ban. Ha a pénztárcánkat nem terheli meg nagyon, ezeket mindig érdemes pack-ban venni, hisz úgy is veszünk hozzá minimum 1 top-kit-et.

Ami még gyakran felmerül egy rakós botnál, az a bot súlya. Fontos megjegyeznem, hogy ez csak egy adat. Természetesen fontos iránymutató, de nem perdöntő. Több esetben is bebizonyosodott, hogy egy könnyebb bot kézbe fogva csalódást okozott. Nagyon fontos a botok súlyelosztása, ez biztosítja a könnyebb tartást. Ez a felelős azért, hogy egy mérlegen nehezebb botot is könnyebbnek érezhetünk a gyakorlatban.

Sokszor elhangzik a horgászboltunkban, hogy milyen botot, milyen rakós botot ajánlunk. Mindig tájékozódjatok a bot alkatrész ellátásáról, vagy esetleg a top-set beszerezhetőségéről. Azért nem találtok meg a kínálatunkban nagyon sok jó botot, melyek minősége bőven megfelel az elvárásainknak, viszont folyamatosan szenvedtünk a tagok vagy kit-ek beszerzésénél. Igyekszünk olyan botokat a készletünkön tartani, ahol a beszállítóink is figyelnek erre, és nem merültek fel ellátási problémák. A botgyártás az elmúlt 20 évben nagyon sokat fejlődött, hihetetlen jó botok jelentek meg a piacon. Mindekinek javaslom, hogy próbálja ki ezt a horgász módszert, és garantálom, gyakran eszébe fog jutni az akkor szerzett élmény.

Egy ilyen kis összefoglalóban nehéz minden apró részletre kitérni, keressetek minket bizalommal, igyekszünk megválaszolni a kérdéseiteket.